پژوهش های حقوق و ادیان

مرجع معرفی و بررسی آموزه های شریعت یهودی و اسلامی (بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم)
«پژوهش های حقوق و ادیان» | تورات | یهودیت | اشکالات وارد بر یهود | اسرائیل
تازه های کتابخانه
«پژوهش های حقوق و ادیان»
اولین مرجع تخصصی معرفی، نقد و بررسی آموزه های حقوقی در ادیان

«بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم» سابق

    یکی از مهمترین دلایلی که می توان در خصوص نقد وحیانیت تورات مطرح نمود، احکام عجیب و غیر منطقی در تورات است. البته وجود این دسته از احکام، بطور مطلق منجر به اثبات تحریف و تغییر تورات نمی شود. ممکن است این احکام، کلام خداوند باشد و در تورات واقعی و تحریف نشده نیز وجود داشته باشد. اما باید توجه داشت، وجود این احکام در کتاب مقدس، نشانگر بلااستفاده شدن دستورات کتاب مقدس در دنیای امروز و موید تعارض کتاب مقدس با خرد امروز بشری است. با این همه تاکید می شود تکذیب یا تصدیق این آیات بطور قطعی و یقینی ممکن نیست.

اعدام نوجوان ناخلف و بی تربیت

    تورات مقدس در باب تکریم والدین کمی بیش از آنچه معمول است پیش رفته و دچار افراط شده است، به‌طوری که نه‌تنها اهانت ظاهری را مستوجب اعدام می‌داند، بلکه اهانت ضمنی و غیرصریح را نیز باعث اعدام دانسته است. یکی از موارد بی‌مانندی که تورات مجازات اعدام را برای آن در نظر گرفته، ناخلف بودن فرزند است. مسئله‌ای که به‌نوبۀ خود بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بنابر تعریف تورات جرم «ناخلف بودن» عبارت است از: سرکشی و عدم‌اطاعت از پدر و مادر، به‌طوری که احتمال اصلاح شخص وجود نداشته باشد. با اینکه عدم‌ اطاعت از والدین یک مرحله پایین‌تر از اهانت به آنهاست تورات این دو عمل را هم‌تراز دانسته و مجازاتی واحد یعنی اعدام را برای آنها جعل کرده است:

«اگر کسی را پسر سرکش و فتنه‌انگیز باشد که سخن پدر و سخن مادر خود را گوش ندهد و هرچند او را تأدیب نمایند ایشان را نشنود پدر و مادرش او را گرفته نزد مشایخ شهرش به دروازۀ محله‌اش بیاورند. و به مشایخ شهرش گویند: «این پسر ما سرکش و فتنه‌انگیز است، سخن ما را نمی‌شنود و مسرف و میگسار است». پس جمیع اهل شهرش او را به سنگ سنگسار کنند تا بمیرد، پس بدی را از میان خود دور کرده‌ای و تمامی اسرائیل چون بشنوند خواهند ترسید».

    گرچه به نظر می‌رسد این حکم برای بزرگ‌نمایی و اغراق در اهمیت اطاعت از والدین است، اما با توجه‌ به صراحت تورات و اصالت ظهور کلام، ادعای مجازی بودن این حکم بعید می‌نُماید. هرچند این حکم نامعقول جلوه می‌کند اما گویا حقیقتاً اطاعت نکردن پسر منجر به اعدام او خواهد شد. ظاهرا هدف شارع یهودی از وضع چنین حکمی، همچنان‌که در آیه ذکر شده، تکریم جایگاه پدر و مادر، تحکیم بنیان خانواده و مقابله با بی‌بندوباری است. باید توجه داشت برای رسیدن به این هدف لزومی ندارد حتما متوسل به اعدام شد. آیین یهود برای جرم «زنا با عمه و خاله» مجازات «40 ضربه شلاق» وضع کرده، منطقی آن بود که برای نوجوان ناخلف نیز نهایتاً نسخه «شلاق» میپیچید. مجازات شلاق جنبه ی تادیب و تربیت دارد. در حالیکه اعدام در مورد مرتکبان جرایم سنگین به کار می رود و استفاده از آن (آن هم اعدام از نوع سنگسار!) برای نوجوانان، عاقلانه نیست.

    فقهای یهودی در تلمود برای تحقق «سرکشی فرزند» شرایطی برشمرده‌اند.

  • اولاً فرزند باید پسر نوجوان باشد. پس اگر فرزندِ سرکش، دختر یا مرد یا پسر صغیر باشد مجازات نمی‌شود. نشانۀ تشخیص سن پسر برای مجازات، رویش موی خفیف چانه و عورت است.
  • ثانیاً حتماً مقدار معینی گوشت و شراب بخورد.
  • ثالثاً باید چیزی را از پدرش دزدیده باشد و در ملک غیر پدرش بخورد. چنانچه مال پدرش را در ملک پدرش مصرف کند یا مال غیر پدرش را در ملک غیر پدرش بخورد اعدام نمی‌شود.
  • رابعاً باید پدر و مادر هردو از او ناراضی باشند. در غیر این صورت، مجازات سنگسار منتفی است.

    وقتی برای اولین بار با این آیه مواجه می شوید، شاید تصور کنید در آیین یهودیت مجازات دیگری غیر از اعدام وجود ندارد. این تصور از این جهت است که ضمیر ناخودآگاه انسان، حکم به عدم تناسب بین «اعدام» و «عدم اطاعت از والدین» می دهد. این یعنی یک اصل فطری به نام «تناسب بین جرم و مجازات» وجود دارد و انسان باید به میزان جرمش مجازات شود نه بیشتر و کمتر از آن. این اصل یکی از اصول اساسی حقوق کیفری نوین است. بلاشک هیچ عقلی اولا «ناخلف بودن نوجوان» را جرم نمی شمارد، و ثانیا تحت هیچ شرایطی آن را مستحق اعدام نمی داند. این حکم تورات به روشنی ناقض اصل عقلی و فطری «تناسب بین جرم و مجازات» می باشد که حکایت از انقضای تاریخ مصرف تورات دارد.


برگرفته از:

کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام»، سید ابوالفضل ساقی، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1398، صص151-152

همراه با دخل و تصرف


نظرات (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">