-
۲۷۷۸
یهود، به منزلة یک دین الهی، سنت اخلاقی قوی و مهمی دارد و مبنای این اخلاق نیز کتاب مقدس است. گرچه کتاب مقدس باب اختصاصی بنام اخلاق نمی گشاید و از آنچه که ما بعنوان علم اخلاق تعریف کرده ایم سخن نمی گوید اما به اخلاق توجه داشته و زندگی اجتماعی و دینی مردمان را چیزی مستقل و جدای از اخلاق نمیداند. از منظر ادیان توحیدی، دین و اخلاق در هم تنیده اند و غیر قابل تفکیک اند . همانطور که در فصل اول دیدیم شش فرمان از فرامین ده گانه ماهیت اخلاقی دارند ، لذا در دین یهود نمیتوان میان فرامین دینی و اخلاقی و به عبارت دیگر، میان اخلاق و دین تمایز گذاشت.
در متن و بطن تورات آموزه های اخلاقی فراوانی آمده اما قوم یهود از همان ابتدا بجای پیروی از تورات، تورات را به پیروی خود در می آورده و هم اکنون نیز در می آورد. در ادامه اخلاقی که تورات به آن سفارش می کند و اخلاقی که یهود دیروز و امروز به آن متخلق است را در دو گفتار بیان و قیاس خواهیم کرد.
اخلاق نظری یهود در تورات
در ادامه من باب نمونه بعضی از اخلاق حسنه که تورات متذکر آن ها شده را از متن آیات تورات عینا ذکر نمودیم:
سخن چینی: «در میان قومت برای سخنچینی رفت و آمد نکن» (آیه 16 فصل 19 لاویان)
کینه توزی و انتقام: «از افراد قومت انتقام نگیر. کینهتوزی نکن» (آیه 18 فصل 19 لاویان)
احترام به پدر و مادر: «همانگونه که خداوند خالقت به تو فرمان داد به پدرت و مادرت احترام بگذار تا اینکه عمرت طولانی شود و تا اینکه روی آن سرزمینی که خداوند خالقت به تو میدهد وضع خوبی داشته باشی.» (آیه 16 فصل5 تثنیه )
دعوت به خیر و امر به معروف: «برادرت را در دل دشمن مدار، همنوعت را حتماً نصیحت (توام با احترام) بنما تا بهخاطر وی خطاکار نشوی» (آیه 17 فصل 19 لاویان)
دستگیری از مستمندان: «خوشههای کم دانه تاکت را نچین. دانههای ریختهشدهی انگور تاکستانت را جمع نکن. آنها را برای فقیر و غریب رها کن. من خداوند خالق شما هستم.» (آیه 10 فصل 19 لاویان)
عدالت: «در داوری بیعدالتی نکنید، از فقیر طرفداری نکن و بزرگ را محترم ندار و همنوعت را با عدالت داوری نما.» (آیه 15 فصل 19 لاویان)
(منبع : خبرگزاری تسنیم)
اخلاق عملی تورات
دین یهود مانند اسلام اخلاق گرا است وخوشبختانه علی الظاهر این بخش های کتاب مقدس (اخلاقیات) بطور کامل مورد تحریف واقع نشده و بخش های زیادی از تحریف محفوظ مانده است. در حال حاضر می بینیم که اکثر یهودیان به این آموزه ها عمل نمی کنند و مصداق بارز این ادعای کلی مان ،در رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است. وحشی گری، نسل کشی وبرخورد های شدید خصمانه یهودیان صهیونیست با ملت مظلوم فلسطین شاهد این مدعا است. اکثر یهودیان یا در جنایات اسرائیل شریک اند یا در برابر آن سکوت می کنند و تنها عده ی قلیلی نسبت به آن اعتراض می کنند.
این اعمال یهودیان امروز نشان می دهد که اگر امروز بزرگان یهود قادر به تحریف بودند باز هم دست در تورات برده و قوانین اخلاقی اش را نیز مطابق میل و اندیشه خود تغییر می دادند ولیکن ارتقای سطح آگاهی بشر دست ایشان را بسته و این زیر پا گذاشتن اوامر تورات و تناقض بین حرف و عمل ایشان آبرویی برایشان نزد انسان های آگاه و با بصیرت باقی نگذاشته است.
البته بی توجهی یهودیان به دستورات اخلاقی تورات مختص به زمان حال و جنایات رژیم صهیونیستی نیست.این بی توجهی و بی اخلاقی های یهودیان ریشه در تاریخ آن ها دارد و اوج آن مربوط به پس از مرگ حضرت موسی است که قوم یهود به انواع انحرافات جنسی مبتلا شد[1] من باب عدم اطاله کلام و رعایت اختصار ، از بیان جزئیات این وقایع امتناع کرده و بیان آن را به آینده موکول می کنیم . (ان شاء الله)
نویسنده: سید ابوالفضل ساقی (نویسنده و پژوهشگر ادیان ابراهیمی)
[1]. تاریج جامع ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی، ص 594