دانلود کتاب اسرائیل و مبارزات آزادی بخش در فلسطین PDF

  • ۲۳۴۱

برای دانلود کتاب اسرائیل و مبارزات آزادی بخش با فرمت PDF به انتهای مطلب مراجعه کنید. کتاب اسرائیل و مبارزات آزادی بخش اثر نیکو پورورزان با موضوع مبارزات آزادی بخش گروه های مقاومت فلسطینی می باشد. پورورزان در اثر حاضر، با ترجمه 5 مقاله و تعلیقاتی به مسئله مذکور پرداخته است.

هدف این جزوه ارایه یک دید کلی از مبارزهی خلق فلسطین به مثابه بخشی از مبارزه خلق های خاورمیانه علیه سرکوب گری استعماری - امپریالیستی است. این بررسی کلی دوره پس از جنگ اول جهانی تا مقطع انتفاضه ی سوم فلسطین در دسامبر ۱۹۸۷ را شامل می شود. اکنون بیش از یک سال است که قیام خلق فلسطین ادامه دارد. در طول یک سال گذشته شاهد تظاهرات گسترده ی مردم در مناطق اشغالی و در بسیاری موارد نیز در داخل اسراییل بوده ایم.

بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسمپس از طغیان مردم در سال های ۳۹-۱۹۳۶ علیه استعمار انگلستان، این پایدارترین موج مبارزهی خلق فلسطین می باشد. پس از آن که اولین مقاله های این جزوه در نیمه ی سال ۱۹۸۸ نگاشته شد، سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) به یک سلسله اقدام های جدی دیپلماتیک دست زده که بحث های جهانی بسیاری را به خود معطوف ساخته است. شورای ملی فلسطین به مثابه ی پارلمان در تبعید، در نشستی در الجزیره در نوامبر ۱۹۸۸، خواهان تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین فلسطین و پایتخت آن بیت المقدس شده است.

شورای ملی فلسطین اعلام نموده است که دولت فلسطین دولت همه ی فلسطینی هاست، در هر کجا که باشند. در کنار بیانیه ی پایانی این نشست، اعلامیه ای نیز صادر شد که در آن بر «عزم سازمان آزادی بخش فلسطین در رسیدن به یک راه حل جامع پیرامون اختلافات اعراب و اسراییل و مسئله ی محوری آن، یعنی مسئله فلسطین .... به طریقی که شرایط بازگشت تمامی اعراب فلسطینی به موطن شان (فلسطین) را تأمین نموده، و حق تعیین سرنوشت و ایجاد دولت ملی فلسطین در سرزمین فلسطین تأمین گشته، و ضامن صلح و امنیت تمامی کشورهای منطقه باشد» تأکید شده است.

در این اعلامیه خواسته شده است که تمامی ابزار و توانایی های لازم در جهت ارتقای انتفاضهی خلق فلسطین به روش های گوناگون و در سطوح مختلف برای تضمین تداوم و تقویت آن به کار گرفته شود. از جمله اقدام هایی که بدانها اشاره شده، عبارت اند از تحکیم و تقویت کمیته های خلقی و اتحادیه های صنفی و سازمانهای مردمی، که همچنین تشکیل گروههای ضربت و ارتش خلقی را جهت گسترش و افزایش کارایی این اقدام ها شامل می شود اعلامیه خواهان خروج کامل اسراییل از تمامی سرزمین های عربی و فلسطینی از جمله بیت المقدس شده که در سال ۱۹۶۷ به اشغال درآمده است.

در بخش دیگری از کتاب اسرائیل و مبارزات آزادی بخش می خوانیم: شورای ملی فلسطین هم چنین خواهان تشکیل یک کنفرانس جهانی بر اساس قطعنامه های ۲۴۲ و ۳۳۸ سازمان ملل متحد جهت عملی ساختن و نظارت بر این خروج شده است. قطعنامه ی ۲۴۲ سازمان ملل علیه تجاوز اسراییل به مصر، سوریه و اردن در سال ۱۹۶۷ صادر شده این قطعنامه خواهان «خروج اسراییل» از سرزمین های به اشغال درآمده در طی این تجاوز شده و در عین حال استقلال، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی دولتهای منطقه، از جمله اسراییل را به رسمیت می شناسد. از سوی دیگر، قطعنامه ۳۳۸ در زمان جنگ اسراییل با مصر و سوریه در سال ۱۹۷۳ صادر شده و خواهان خاتمهی تمامی منازعات میان اعراب و اسراییل است.

قطعنامه ی صادره از سوی شورای ملی فلسطین بر این نکته تأکید می ورزد که اساس کنفرانس جهانی پیرامون مسئلهی فلسطین باید از جمله دست یابی به حقوق قانونی مردم فلسطین، که در صدر آن حق تعیین سرنوشت است باشد شورای ملی فلسطین هم چنین دورنمای رابطه ی میان فلسطین و اردن را یک کنفدراسیون اعلام نمود که تنها می باید توسط انتخاب آزادانه و داوطلبانهی دو خلق فلسطین و اردن تعیین شود.

کتاب: اسرائیل و مبارزات آزادی بخش در فلسطین
نویسنده: نیکو پورورزان

حجم: 2.02 مگابایت


تهیه و تنظیم: اندیشکده اریحا

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی