حجاب در دین زرتشت و ایران باستان

  • ۲۳۳۲

پوشش و حجاب پیش از آیین زرتشت

نخستین مردمی که به سرزمین ایران آمدند، آریایی‏ها بودند. آنان به دو گروه عمده «مادها» و «پارس‏ها» تقسیم می‏شدند(1) با اتّحاد مادها، دولت «ماد» تشکیل شد. پس از مدّتی پارس‏ها توانستند دولت ماد را از بین ببرند و سلسله‏های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را بنیان‌گذاری کنند (2) پژوهش ‏ها نشان می‏ دهد که زنان ایران‌ زمین از زمان مادها، که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چین‏ دار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباس ‏ها بوده‏ اند(3) این حجاب در دوران سلسله‏ های مختلف پارس‏ها نیز معمول بوده است.

بنابراین در زمان بعثت زردشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی حجابی کامل داشته‌اند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمان‏ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند، شلوار و چادر رایج بوده است. زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می‏کردند و هم‌پای مردان به کار می‏پرداختند، ولی این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط‌های فسادانگیز همراه بوده است


ویل دورانت: در نقش‏هایی که از ایران باستان بر جای مانده است، هیچ صورت زنی دیده نمی‏شود و نامی از ایشان نیامده است.


پوشش و حجاب پس از نبوت زرتشت

در زمان ساسانیان که پس از نبوت زردشت است، افزون بر چادر، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد. به گفته ویل دورانت، پس از داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع، جرئت نداشتند جز در تختِ روانِ روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی‏شد که آشکارا با مردان آمد و رفت کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی حتی پدر و برادرشان را ببینند. در نقش‏هایی که از ایران باستان بر جای مانده است، هیچ صورت زنی دیده نمی‏شود و نامی از ایشان نیامده است.(4) تجلیّات پوشش در میان زنان ایران چنان چشم‏گیر است که برخی از‌ اندیشمندان و تمدن‏نگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی کرده‏اند.(5)

از آن‌جا که مرکز بعثت «اشو زرتشت» ایران بوده است و ایشان در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در جامعه خویش کمبودی نمی‏دیده است، با تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران، کوشید با پندهای خود، ریشه‏های درونی حجاب را تعمیق و مستحکم کند و عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استواری حجاب معمول قرار دهد.

البته در دین زرتشت، لباس با کیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده است؛ بلکه لباس رایج آن زمان که شامل لباس بلند، شلوار و سرپوش (یعنی چادر یا شنلی بر روی آن) بوده، مورد تقریر و تنفیذ قرار گرفته است. هر چند استفاده از «سِدرِه و کُشتی» (لباس مذهبی ویژه زرتشتیان) توصیه شده است.(6) البته بر هر مرد و زن واجب است که هنگام انجام مراسم عبادی و نیایش، سر خود را بپوشاند. بنا به گفته مؤبد «رستم شهرزادی» پوشش زنان باید به گونه‏ای باشد که هیچ‌یک از موهای سرِ زن از سرپوش بیرون نباشد.(7) در خرده اوستا، به طور صریح چنین آمده است: «نامی زت واجیم، همگی سر واپوشیم و همگی نماز و کریم بدادار هورمزد»؛(8) یعنی همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‏پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‏کنیم.

براساس آموزه‏های دینی، یک زرتشتی مؤمن، باید از نگاه ناپاک به زنان دوری جوید و حتی از به کارگیری چنین مردانی خودداری کند. در ‌اندرز «آذر بادمار اسپند» مؤبد موبدان آمده است: «مرد بدچشم (نگاه ناپاک) را به معاونت خود قبول مکن».(9)


متاسفانه بسیاری از ملی گرایان بدون آنکه هیچ اطلاعی از احکام دین زرتشت و مسیحیت داشته باشند، تنها از روی جهالت مرکب گمان می برند فساد و فحشا در دین زرتشت و مسیحیت آزاد است. فلذا می بینیم این افراد به اسم پیروی از زرتشت و کوروش و شاهان ایران باستان، اقدام به کشف حجاب نموده و «حجاب» را «فرهنگ جاهلی عرب» می خوانند. حال آنکه حجاب یک فرهنگ اصیل باستانی است.

پوشش موی سر و داشتن نقاب بر چهره، پس از سقوط ساسانیان نیز ادامه یافته است. به این نمونه بنگرید: پس از فتح ایران، هنگامی که سه تن از دختران کسری‏، شاهنشاه ساسانی را برای عمر آوردند، شاه‌زادگان ایرانی همچنان با نقاب، چهره خود را پوشانده بودند. عمر دستور داد تا پوشش از چهره برگیرند تا خریداران پس از نگاه، پول بیشتری مبذول دارند. دوشیزگان ایرانی خودداری کردند و به سینه مأمور اجرای حکم عمر، مشت زده، آنان را از خود دور ساختند. عمر بسیار خشمناک شد. ولی امام علی(ع) او را به مدارا و تکریم آنان سفارش فرمود.(10)

در کیش آریایی زنان محجوب و محترم بودند. زنان ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنان را از زنان عادی و طبقه چهارم امتیاز دهد، صورت خود را می‌پوشاندند و گیسوان خود را پنهان می‌داشتند؛ از این‌رو، محجوب بودن «پوشش صورت» به زنان برتر جامعه اختصاص داشته است. آیین زردشت که تاریخ آن را بین 1300 تا 2300 قبل از اسلام گفته‌اند. آیین پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است؛ از این‌رو، انسان‌ها را به پاکی و پاک‌دامنی فرا می‌خواند. در نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های باستانی ایران بسیار کم از زن تصویری به چشم می‌خورد. اگرچه زنان کدبانوی خانه و مدیر و مدبر امور خانواده بودند، ولی حفظ حرمت ایشان با پوشیده داشتن ایشان رعایت می‌شد تا پاک‌دامنی آنها حفظ شده و از هر آسیبی در امان باشند.


برگرفته از مقاله «حجاب و پوشش در ادیان زرتشت، یهود و مسیحیت»،
مهناز علیمردی، محمدمهدی علیمردی
مجله معرفت ادیان سال اول تابستان 1389 شماره 3

تهیه، تنظیم و تلخیص: سید ابوالفضل ساقی
منابع:
 

 

 

  1. دوشن گیمن، دین ایران باستان، ص22، 1375.
  2. مری بویس، تاریخ کیش زرتشت، ج 2، ص31، 1375.
  3. جلیل ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان از کهن‌ترین زمان، ‌ص17‌، 26.
  4. ویل دورانت، تاریخ تمدن،‌ ترجمه احمدآرام و دیگران، ج 1، ص 552.
  5. همان، ج2، ص 78؛ برتاند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص 135.
  6. «سدره» از نه پاره پارچه سفید و نازک دوخته شده و در زیر پیراهن، چسبیده به بدن پوشیده شود. سدره که در اوستا (ستره) نامیده شده، به معناى آن نیز هست. علماى اسلام نیز براى بیان حکم حجاب از واژه ستر استفاده کرده‏اند. «کُشتى»، کمربند باریکى است که از پشم گوسفند بافته شده و باید پیوسته آن را بر روى سدره به کمر بندند؛ مؤبد موبدان، رستم شهرزادى، دین و دانش.
  7. مهرانگیز شهزادی، مجموعه قوانین زردشت، ص65.
  8. اوستا، مترجم هاشم رضی،‌ بخش هشتم، خرده اوستا، آفرینگان، همان، ص403.
  9. سالنماى 1372، چاپ انجمن زرتشتیان‌، ص‏10.
  10. وشنوه‏اى، حجاب در اسلام، ص‏59، به نقل از السیرة الحلبیه، ج‏2، ص‏49

  • مهدیه
    ۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۸:۳۸
    جالبش اینجاست همین ناسیونالیست های افراطی ایرانی یکی از این سه گزینه پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک رو هم رعایت نمیکنند چه برسه به بقیه ...!!!
    در جایی که گفتین حجاب برای شان و منزلت خود زنان بوده یاد این مطلب افتادم در اسلام هم که تاکید بر حجاب زن آزاد در مقابل زن کنیز دارد هم به خاطر این بوده که این مطلب رو برای زنان جا بندازه شما زنان آزاد ، شان و منزلت بیشتری دارید  پس با حجاب باشید برای  امنیت و احترام بیشتر...
  • برابری
    ۳۰ آبان ۹۶ ، ۱۸:۵۸
    در پاسخ به سرکار مهدیه:
    در اسلام ملاکِ منزلتِ بالاتر تقوا است.نه آزاد یا برده بودن.چنانچه آن زمان شرایط آزاد اعلام کردن تمام انسان ها در میان اعراب کم عقل موجود بود حتما انجام میشد.لطفا پیشفرض های غیراسلامی خود را دیلیت کنید سپس وارد شوید.باتشکر
  • gity -brn
    ۰۵ آذر ۹۶ ، ۲۲:۲۸
    بسیار عالی و مفید
    کاش افرادی که سنگ تمدن اصیل ایران و کوروش و این هارو به سینه میزنن از این موضوعات هم مطلع باشند...کاش بدونن که همه ی این ها برای حفظ شخصیت و احترام  هست نه نشانه ی عقب ماندگی و ...متاسفانه در دوره ای زندگی می کنیم که باید نوع پوشش واقعی اسلامی و ایرانی رو هم به بعضی خانم ها یادآوری کرد و هم به بعضی آقایون...

    تشکر
    موفق باشید
  • رضا مرادی
    ۱۲ بهمن ۹۶ ، ۱۷:۱۴
    خیلی عالی بود...!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی