کتاب استر

  • ۴۱۳۰
داستان مخوف «استر و مردخای» و جشن و پایکوبی یهودیان در «عید پوریم»، یکی از پر بحث ترین موضوعاتی است که بحث داغ محافل شده و دست به دست بین جوانان و دانشجویان می چرخد. هر روز که می گذرد چیزهای جدیدتری درباره استر به گوش می رسد و این قصه دائما در حال شاخ و برگ گرفتن است. یک روز می شنویم نیم میلیون ایرانی را در دو روز کشته اند. و در روزی دیگر می شنویم این کشتار در سیزدهم فروردین واقع شده و از این دست قیل و قال ها.

غالب این فرضیات، مبتنی بر احتمالات و اوهام است که متاسفانه قابل اثبات و حتی قابل نفی هم نمی باشد. لذا شایسته است افراد، به جای توجه به سخنان غیر واقعی و غیر منطقی، خود با رجوع به اصل منابع معتبر، حقیقت ماجرا را با روش های علمی و منطقی مطالعه نمایند.

تنها منبعی که داستان استر را نقل کرده، عهد عتیق می باشد. این داستان در «سِفر استر» که یکی از اسفار 39 گانه عهد عتیق می باشد، نقل شده است. اثر حاضر مشتمل بر دو ترجمه فارسی از سِفر استر می باشد. ترجمه اول، برگرفته از ترجمه تفسیری کتاب مقدس است. اما ترجمه دوم (ترجمه قدیم)، بر گرفته از «کتاب مقدس یعنی کتب عهد عتیق و عهد جدید»، که توسط دارالسلطنۀ لندن، در سال 1925 میلادی به چاپ رسیده است.

از آنجا که ترجمه قدیم، دقیق ترین ترجمه فارسی کتاب مقدس می باشد، ترجمه تفسیری نسبت به ترجمه قدیم دارای اعتبار کمتری است و معمولا در آثار مربوط به این حوزه، به ترجمه قدیم استناد می شود. با این همه ترجمه تفسیری دارای بیانی قابل فهم و بلاغت بیشتری است و بر خلاف ترجمه قدیم، عاری از لغات مهجور و واژگان دشوار می باشد. اثر حاضر علاوه بر پوشش کامل ترجمه قدیم و ترجمه تفسیری، شامل درآمدی بر عهد عتیق و کتاب استر بوده و همچنین با استناد به منابع معتبر، نقد کوتاهی هم بر اصل داستان دارد. امید که بر اهلش مفید واقع گردد.

نام اثر: کتاب استر

پدیدآورنده: سید ابوالفضل ساقی

انتشارات: سایت جامع پژوهش های حقوق و ادیان

دریافت
حجم: 1.14 مگابایت


تهیه و تنظیم: اندیشکده اریحا


  • رضوان
    ۰۹ تیر ۹۹ ، ۰۸:۱۹

    احسنت. مقاله بسیار خوبی بود. احتمال قوی واقعا یک داستان ساختگی برای تقویت روحیه یهودیان زبون بوده باشد.

    اما این ماجرا ظاهرا بر روی اسرائیلی ها تاثیر بسیار زیادی دارد و هرساله تجدید بیعتی برای نابودی ایران محسوب میشود.

    از اشاره نتانیاهو و شبیه سازی بین هامان و رهبر انقلاب گرفته تا حتی مردم عادی که من خودم شاهد کامنت های ضد ایرانی در حد نسل کشی و غیره بوده ام.

    یادم می آید موقع یکی از بلایای طبیعی تعدادی صهیونیست زیر کلیپ پیغام های بسیار متنفرانه ای نوشته بودند. یکی میگفت ایرانی ها بعلت تنفر از یهودیت مورد عذاب الهی قرار دارند. دیگری میگفت این نژاد تهوع آورند و باید از کره زمین پاک شوند و...

    این آتش تنفر هیزمی نیاز دارد که ظاهرا این داستان مهیا میکند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی