رائفی پور معلم انقلاب است، نه یک تئوریسین انقلابی

  • ۱۱۴۸

روزنامه فرهیختگان دوم اردیبهشت ماه 1399 مطلب مفصلی را با عنوان «مصاف با عقلانیت انقلابی» در خصوص نقد برخی سخنرانی های علی اکبر رائفی پور منتشر کرد. به فاصله چند روز این مطلب بازنشر و بازخورد گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ای پیدا کرد. از یک سو رسانه های اصلاح طلب بلافاصله به قصه رنگ سیاسی زده و با تیترهایی همچون «پروژه حذف رائفی پور از جریان اصولگرایی» به داستان پردازی در راستای مطامع سیاسی خود پرداختند. از سوی دیگر حامیان علی اکبر رائفی پور که غالبا نوجوان و جوان اند، سیل توئیتر و کامنت های خود را با انواع توهین ها و حرف های سخیف، نثار رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب کردند. عده دیگری هم بقول دکتر زیباکلام با توهم توطئه، ادعای «پروژه تخریب رائفی پور» را به میان کشیدند. و تکرار شد داستان همیشگی محب غال و مبغض قال.

امروز که فرصت شد مطلب روزنامه فرهیختگان را دقیق تر بخوانم، تصمیم گرفتم به عنوان شخصی که چند صباحی، عمر خود را در مباحث علوم انسانی تضییع نموده، چند خطی در این باره بنویسم.

از گاف های رائفی پور استفاده سوء شد

تمام ایراداتی که فرهیختگان بر رائفی پور وارد کرده بود، کاملا بجا و منطقی بود. پیداست که «سلیمی نمین» پیش از انتشار مطلب، حسابی آن را چکش کاری کرده است. اما تحلیل های او از غلط های رائفی پور کمی مغرضانه بنظر می رسید. برخی از ایرادات وارد شده بر رائفی پور صرفا «گاف ها» و اشتباهاتی سهوی است که قابل چشم پوشی است. چه اینکه مراجع عظام تقلید هم نه تنها در صحبت هایشان، بلکه در کتاب هایشان اشتباهاتی داشته اند. لذا استفاده از اشتباهات سهوی برای اثبات بی سوادی افراد، منطق درستی نیست.

رائفی پور در آستانه انحراف بود

اما در خصوص اشتباهات فاحش او در علوم اسلامی مسئله فرق دارد. از یک سو اساتید علوم اسلامی و انسانی آنچنان رائفی پور را جدی نمی گیرند و وقت و انرژی برای نقد او نمی گذارند و از سوی دیگر حامیان او که غالبا عوام جامعه هستند، تخصص کافی برای تشخیص صحت حرف های او را ندارند. این دو مسئله یعنی عدم نقد او از سوی متخصصین و عدم سواد کافی مخاطبین او، در چند سال اخیر موجب شد وی هر چه دل تنگش می خواهد بگوید.

این چنین بود که رائفی پور کمی از دایره خود فراتر رفت و پای در راه تاریخ اسلام، علوم حدیث و تفسیر قرآن گذاشت. مسیری که با توجه به رابطه «مُرید-مرادی» رائفی پور و طرفدارانش بشدت خطرناک بود و ممکن بود به ظهور نوعی فرقه انحرافی منجر شود. لذا لازم بود شخص متبحر و با سابقه ای همچون عباس سلیمی نمین، سواد و علم رائفی پور را به چالش بکشد و در خصوص ورود او به اسلامیات هشدار دهد.

مطالعه تاریخ اسلام نشان می دهد بسیاری از فرقه های انحرافی توسط کسانی ایجاد شده که ابتدا با انگیزه دلسوزی و قصد گسترش دین پا پیش گذاشته اند؛ و سپس با فهم ناقص و تفسیر غلط از قرآن، دیگر هم کیشان خود را متهم به نافهمی و جهالت کرده و نهایتا خط فکری مستقلی ایجاد کرده اند. بهمین جهت، نقد سلیمی نمین و بازتاب گسترده آن، اتفاق خیری برای رائفی پور بود.

رائفی پور، اقیانوسی به عمق یک وجب

سخنرانی و تحلیل های مختلف او در زمینه های مختلف و بی ارتباط، از ارزش نظریاتش می کاهد و به قولی او را تبدیل به «اقیانوسی به عمق یک وجب» می کند.

همچون یک معلم اول ابتدایی که به تمام سوالات دینی و علمی و تاریخی و ... دانش آموزانش پاسخ می دهد، رائفی پور نیز در این سال ها پاسخگوی تمام سوالات شرعی، سیاسی، تاریخی و ... طرفدارانش است. این موضوع به معنای دروغ بودن گفته های او نیست. بلکه نشان دهنده عمق کم و ضعف اعتبار سخنان اوست.

رائفی پور تحسین برانگیز است

با این وجود، رائفی پور یک جوان خوش فکر، خوش بیان و خوش ذوق انقلابی است. برخی با سوء استفاده از برخی تحلیل های او که از قضا غلط از آب در آمده (مثل تحلیل او در خصوص انتخابات امریکا، کرونا و ...) سعی دارند او را زیر سوال ببرند. اما باید توجه داشت، اگر قرار باشد تمام تحلیل های یک شخص به وقوع بپیوندد، او دیگر یک «پیشگو» به حساب می آید نه یک تحلیلگر. قدرت تحلیل او در مسائل مستحدثه و توانایی وی در جذب عوام و قشر نوجوان و جوان تحسین برانگیز است.

رائفی پور، معلم انقلاب است

علی رغم تمام نقدهایی که بر او وارد است، باید اذعان داشت وجود امثال رائفی پور برای تبیین نظریه انقلاب، نیاز مبرم کشور است. چرا که عوام جامعه، حرف قشر دانشگاهی و ادبیات قشر حوزوی را متوجه نمی شود و از سویی تببین نظریات پیچیده به زبان ساده، کار هر کسی نیست.

رائفی پور یک نظریه پرداز و تئوریسین به شمار نمی رود، چرا که غالب نظریات او، سابقا در کتاب ها و مقالات دیگران منتشر شده است. (اینکه برای دیگران این مباحث جدید و بدیع بنظر می رسد، علتش را باید در سرانه پایین مطالعه کشور جستجو کرد.) بلکه او صرفا یک پل ارتباطی بین نظریه پردازان انقلابی و عوام جامعه بوده و وجود امثال او، به رشد شعور و فهم سیاسی و اجتماعی مردم کمک می کند. همچون معلمی که یک کتاب درسی را به دانش آموزان تعلیم می دهد در حالیکه آن کتاب محصول فکر و قلم او نیست. با این همه، لازم است اساتید و متخصصین امر با راهنمایی و نقدهای منصفانه و مستمر، از انحراف، غرور کاذب و «خود محوری» وی جلوگیری کنند.


سید ابوالفضل ساقی (نویسنده و پژوهشگر ادیان ابراهیمی)


  • اسارت کلمه
    ۰۴ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۴۹

    مشخصه نقاد، فقط فیلمای تقطیع شده دیده.رائفی توی یک سخنرانی اسم ISIS رو نشون میده و میگه این الهه جنگشون هست و معتقدن که در آخرالزمان توسط اون در خاورمیانه آشوب میشه و پرچم سیاه و غیره.این یارو اشتباه لفظی(مفتوح) یا اشتباه آماری رو بزرگنمایی کرده.بیش از صد ساعت سخنرانی رائفی رو نگاه کردم.اشتباه هم داره ولی خط فکریش اصلا ضد عقلانیت نیست.رائفی رو بشدت میشناسم و میدونم که این ایراداتی که این نویسنده گرفته بود فقط محض ایراد گیری بود.در واقع حرفهای اصیل طرف رو انتقاد نمیکنه، بلکه دنبال سوتیه که این خودش نشان از بی ارزشی این نقد داره رائفی مثلا وسط حرفاش یک حرف حاشیه ای میزنه که ممکنه زیاد دقیق نباشه اما خود تحلیل و اصل مطلب چیز دیگست. چون میخواد عامه فهم باشه مجبوره مثال زیاد بزنه و همین دقت رو میاره پایین. چون من رائفی رو خیلی ساله میشناسم و همه سخنرانی هاشو گوش کردم میدونم که دوگانه هاش فقط تشیع و صهیونیسم نیست.وطن پرستی و وطن فروشی،عزت و ذلت.یکی از صدها دوگانش صهیونیسم و تشیع هست. این دوگانه ها از نظر خیلی ها واقعا وجود دارن حتی از دید کسانی که رائفی رو نمیپسندن.رائفی پور هزاربار گفته من تیم تحقیقاتی دارم در زمینه های مختلف و فقط مدیریت و سخنرانی نهایی توسط خودش انجام میشه. مگه رییس جمهور علامه دهره؟ خب اونم تیم داره توی قسمت های مختلف. فلذا بنظر من این ایرادات فقط از روی عدم شناخت از رائفی ناشی میشه. در ضمن ایجاد کمپین های توییتری ضد صهیونیسم و ترند جهانی شدن اسم امام زمان و فلسطین و... عوامل داخلیشون رو ممکنه اذیت کنه 😂 الان رائفی مثل هوو برای اصولگرایان فشل و سخنرانان نا آگاه از سواد رسانه ای هست. همین آقایون خودشون موقع سخنرانیشون آدم خوابش میبره. اینشتین حرف جالبی داره. میگه اگر کسی نتونه چیزی رو ساده بیان کنه یعنی خودش هم نفهمیده. پس زیاد به این منتقدانی که خودشون هیج جایگاهی ندارن نمیشه اعتماد کرد. یا علی.

  • اسارت کلمه ۲
    ۰۴ خرداد ۹۹ ، ۲۰:۴۰

    البته یادم رفت بگم که با شاه بیت مطلب شما بعنوان رائفی پور تئورسین نیست و فقط معلم هست کاملا موافقم

    و البته در مسائل علوم اسلامی هم ( بجز مسئله ظهور که ید طولایی داره) در بقیه مواقع حتما در همون سخنرانی منبع حرفهاشو میگه که معمولا اشخاص مطرح و سرشناسی هستن و خودش توی این حوزه اهل اظهار نظر شخصی نیست.

    همچنین دفاع طرفدارانش ازش نه به معنای معصوم دونستنش بلکه به علت این هست که رائفی هم از راست میخورد هم از چپ. و بی یاوری و بی پناهی باعث ایجاد یک حس همدلی قوی بین ایشون و مردم شده .

  • محمدعلی
    ۰۷ دی ۹۹ ، ۰۰:۵۷

    خوشمان آمد

  • سید هادی
    ۰۶ آبان ۰۰ ، ۰۲:۵۵
    سلام
    آقای علی اکبر رائفی پور یک عالم کم نظیر انقلابی است
    به عنوان یک متخصص عرض میکنم
    صحبت های و منابع ایشون رو اساتید دانشگاه به عنوان جزوه برای تدریس میگسرند در همان تخصصی که نظر را ارائه میکند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی