آشنایی اجمالی با دین یهود

  • ۳۸۵۹

کلیات آیین یهود

    یهودیت آیینی توحیدی، دارای کتابی آسمانی و موضوع بعثت پیامبرانی آسمانی بود. آیین یهودیت در میان ادیان دنیا، شبیه ترین دین به اسلام است. در آیین یهودیت نماز، روزه، حجاب، زکات و بسیاری از اعمال عبادی دیگر که در اسلام وارد شده نیز آمده است. علاوه بر این، یهودیت و اسلام در بسیاری از مسائل فقهی و حقوقی نیز اشتراک دارند. ازجمله در باب مجازات های زنا، قتل، سرقت، ربا و ... شباهت های زیادی بین این دو دین دیده می شود. ناگفته نماند وجود این شباهت های زیاد، ابدا دلیل بر کم بودن تفاوت های این دو دین نیست. آیین یهودیت یک دین مبتنی بر نژاد بوده و فقط یک یهودی زاده، یهودی تلقی می شود. حال آنکه اسلام، توجهی به نژاد و نسب افراد نداشته و هرکسی با هر رنگ و نژاد و زبانی می تواند مسلمان شود.

    یهودیان معتقدند خدا یکی است، مثل و مانندی ندارد، جسم ندارد، فرزند کسی نیست و خود نیز فرزندی ندارد،  قابل تصور نبوده و اوست که همه جهان را خلق کرده است. آن ها معتقدند موسی پیامبر خداست و هر کسی – چه قبل از موسی و چه بعد از وفات موسی- که موسی به نبوت او در تورات گواهی داده، پیامبر خداست و اطاعت او بر همه یهودیان واجب است. آن ها به معاد و قیامت اعتقاد دارند. یهود معتقد است که قوم برگزیده ی خداوند است و خدا آن ها را بر سایر اقوام برتری داده و روزی منجی آخرالزمان آن ها را به فرمانروایی جهان می رساند و وعده هایی را که خداوند به بنی اسرائیل داده، محقق می سازد. یکی از این وعده ها، تصاحب نیل تا فرات، توسط یهودیان است. برخی وجود ستاره شش پر داود بین دو نوار آبی، در پرچم اسرائیل را نماد همین باور یهودیان می دانند.

    کتاب مقدس یهودیان، عهد عتیق است که خود از 39 سفر(کتاب) تشکیل شده و به 5 سفر اول آن، «تورات» اطلاق می شود. یهودیان معتقدند که تورات کتابی مصون از تحریف و تغییر بوده و بدست خود موسی نوشته شده است. مهم ترین کتاب دینی یهود پس از عهد عتیق، «تلمود» است که فی الواقع تفسیری بر تورات است و نگاشته ی بزرگان و علمای یهود است.

اسفار عهد عتیق - تورات - دانلود تورات - تلمود - تورات - تلمود بابلی - عهد عتیق - کتب دینی یهودیان - کتب مقدس یهودیان - میشنا - گمارا - یهودا هناسی - سنهدرین - تاریخ یهود - دانلود تورات

دو فرد یهودی در حال قرائت تورات در کنیسه...

تاریخچه مختصر یهود از حضرت ابراهیم تا تشکیل کشور اسرائیل

    یهودیت آیینی توحیدی با کتابی آسمانی است که پیامبرانی آسمانی دارد. این آیین در میان ادیان دنیا شبیه‌ترین دین به اسلام است و تاریخی ریشه‌دار دارد و فرازونشیب بسیاری از سر گذرانده است. شاید بتوان سرمنشأ این دین را به ابراهیم نسبت داد. پس از رهایی ایشان از ظلم‌های نمرود، یهودیان به دوران شکوه و عزت در مصر رسیدند و زیر سایۀ عزت حضرت یوسف احترام یافتند. پس از یوسف فراعنه‌ای آمدند که نسبت به قوم یهود، سخت‌گیر و شدیدالعمل بودند. پس از رنج‌های فراوانی که اینان بر قوم یهود تحمیل کردند، خداوند با ارسال منجی و یاوری به نام موسی، بر یهودیان منت نهاد و بنی‌اسرائیل را مشروط به شروطی الهی، از حکومت ظلم فرعون، پس از 400 سال بردگی رهایی داد. بنی‌اسرائیل هنگام عمل به این شروط، عهدشکنی کردند و در امتحان الهی مردود شدند. منجی خداوند، حضرت موسی که بارها از قومش خلف‌وعده‌های متعدد دیده بود و با وجود معجزات بسیاری که برای آنان آورد، با عهدشکنی‌شان مواجه شد، سرانجام نفرینشان کرد و از ایشان روی برگرداند، و پس از مدتی فوت کرد. پس از او بنی‌اسرائیل 40 سال در بیابان سرگردان و بلاتکلیف بودند.

    درهای رحمت الهی بار دیگر گشوده شد و خدا این قوم را به رهبری جناب یوشع‌بن‌نون بر دشمنان فائق آورد. با تشکیل حکومت یهودی در ارض موعود، باز قوم یهود، فساد و ربا و ارتداد پیشه کردند و به جنگ با پیامبران خود برآمدند و با شیاطین بیعت نمودند. آنها نبوت پیامبرانی مثل سلیمان را تکذیب و انکار کردند و کلام خدا را به سخره گرفتند و با تفسیر آن به نفع خود، رسماً به جنگ با خدا قد علم کردند.

    پس از اندکی، بخت‌النصر به این سرزمین حمله کرد و معبد بزرگ سلیمان را تخریب نمود و یهودیان را به بند و بردگی کشید. یهودیان مدت مدیدی را در خفّت و خواری به سر بردند. بر اساس عهد عتیق،[1] پس از مدتی کوروش هخامنشی یهودیان را نجات داد و اجازۀ تشکیل حاکمیت دینی یهودی را صادر نمود و یهودیان مجدداً بر سر کار آمدند. اوج قدرت علمای یهود در همین مدت بود. آنها با تشکیل حکومت، شوراهای حکومتی نظیر سنهدرین[2] و مراکز دینی و تعلیم و پرورش آموزگاران تورات، دستگاه حکومتی بزرگی ایجاد کردند. اما طولی نکشید که امپراتوری روم به رهبری تیتوس[3] در سال 70 میلادی نسخۀ این حکومت دینی را پیچید و به حاکمیت یهودیان پایان داد.

    پس از این، یهودیان با پنهان کردن هویت و مذهب خود و فرار به سرزمین‌های دورتر نظیر بین‌النهرین و ایران، دوران جدیدی آغاز کردند و در خفا می‌زیستند. آنان وارد مسندهای مهم حکومتی می‌شدند و در پی یاری رساندن به قوم یهود بودند.

    یهودیان پس از دومین تخریب معبد سلیمان، تا قرن اخیر در کشورهای مختلف پراکنده بودند. در عصر حاکمیت کلیسا در اروپا به‌ویژه در مرکز مسیحیت یعنی ایتالیا مسیحیان بر یهودیان بسیار سخت می‌گرفتند و آنان را دائماً اذیت و آزار و تمسخر و تحقیر می‌کردند. در این برهه، یهودیان حق بیرون آمدن از خانه بعد از غروب آفتاب را نداشتند و هنگام خروج قبل از غروب نیز در بعضی شهرها باید کلاه‌های قرمز بر سر می‌گذاشتند تا از سایر مردم شناخته شوند و کسی با آنها معامله نکند. این تنفر دلایل زیادی داشت، ازجمله اینکه در تلمود، کتاب تفسیری یهودیان، مطالب توهین‌آمیز بسیاری به عیسی مسیح و اتهام زنا به مریم مقدس وارد شده بود.[4] همین امر باعث شد مسیحیان مراسم‌های «تلمودسوزی» برگزار کنند و به حقوق و عقاید یهودیان توهین و بی‌احترامی نمایند.[5] دلیل دیگرِ این تنفر را باید در فسادکاری یهودیان جست؛ زیرا آنان به هر منطقه‌ای که پا می‌گذاشتند، اقدام به تأسیس فاحشه‌خانه، مشروب‌فروشی و مراکز قمار و ربا می‌نمودند.

    یهودستیزی تا جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت. هیتلر و جامعۀ نژادپرست آلمان نازی به‌شدت از یهودیان تنفر داشتند و بر آنها سخت می‌گرفتند و در اردوگاه‌های کارِ اجباری به بیگاری گرفته می‌شدند. یهودیان در اثنای این اعمال شاقه، به بیماری‌هایی نظیر تیفوس مبتلا می‌شدند و با سرایت آن به اسیران یهودی، باعث مرگ‌ومیرهای دسته‌جمعی می‌گشتند. نازی‌ها برای از بین بردن ویروس ناقل بیماری، جنازه‌های مردگان مبتلا به این‌گونه بیماری‌ها را می‌سوزاندند. پس از شکست هیتلر، یهودیان از همین جنازه‌های سوخته و اردوگاه‌های کار اجباری، داستانی ساختند به نام «هولوکاست» که ادعا می‌شد آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی، 6 میلیون یهودی را در کوره‌های آدم‌سوزی و حمام‌های گاز کشته بودند.[6] آنها با انتشار تصاویری از اردوگاه‌های کار، احساسات جمعی جهانی را برانگیختند و با علم کردن این شایعه و ایجاد رعب و وحشت در دل یهودیان اروپا، آنان را تشویق کردند تا به فلسطین مهاجرت کنند و بدین‌ترتیب، از دل سرزمین فلسطین، کشور جعلی اسرائیل سر برآورد.

 

برگرفته از:
کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام»، سید ابوالفضل ساقی، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، صص 23-26

[1]. Old Testament.

[2]. Sanhedrin.

[3]. Titus.

[4]. شیفر، پیتر، یسوع فی التلمود، المسیحیة المبکرة فی التفکیر الیهودی الحاخامی، تعریب نبیل فیاض، ص163.

[5]. برای اطلاع بیشتر ر.ک: بایر ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی‌اصغر حکمت، ص560-568.

[6]. دربارۀ صحت و سقم هولوکاست نظرات مختلفی وجود دارد که بررسی تفصیلی آن، خارج از موضوع کتاب است. برای اطلاع بیشتر ر.ک: دیوید دیوک، روبر فوریسون، مارک وبر، گریز از آینده (مجموعه مقالات پیرامون هولوکاست)، ترجمۀ پایگاه صهیونیسم‌پژوهی رصد، انتشارات ابتکار دانش.


  • محسن از نیشابور
    ۰۵ مهر ۹۵ ، ۲۳:۴۸
    با سلام با توجه به آموزه های قرآنی چرا یهود که با اقلیت جمعیت و عقایدی قویست و در تضاد با آن مسیحیت که با اکثریت جمعیت و عقایدی ضعیف هستند در سوره های متعدد از یهود نام برده شده،آیا این برتری در نام بردن،نشان از هویت و نژاد آنها نیز می تواند باشد؟
    پاسخ سردبیر:
    سلام
    شاید بتوان دلیل کثرت آیات مرتبط با قوم یهود را برخوردهای بسیار پیامبر با یهودیان دانست . چرا که روابط و برخوردهای پیامبر اکرم با یهودیان نسبت به پیروان سایر ادیان بسیار بیشتر بوده است. دلیل این امر را می توان در موقعیت شهر یثرب(مدینه) یافت . همانطور که می دانیم قبائل بزرگ یهود همگی در شهر مدینه متمرکز بودند و از سویی مدینه پایگاه دین اسلام بود و یهودیان مدینه و اطراف آن تحت حاکمیت حکومت اسلامی بودند و همین باعث می شد روابط و برخوردهای اسلام با قبائل بزرگ یهودی از جمله قبیله بنی قینقاع ، قبیله بنی نضیر ، قبیله بنی قریظه و ... بیشتر باشد . از سوی دیگر یهودیان با پیامبر اسلام خصومت ، عداوت و عناد بسیار زیادی داشتند و همانطور که قرآن کریم می گوید سرسخت ترین دشمنان امت اسلام ، یهودیان بودند و هستند (1) ؛ همین خصومت ها منجر به توطئه ها و جنگ های بسیار زیاد یهودیان علیه اسلام شد که از جمله آن ها می توان به جنگ خیبر ، غزوه بنی نظیر ، غزوه بنی قریظه ، غزوه بنی قینقاع ، جنگ خندق و ... اشاره کرد . این در حالیست که سایر ادیان مثل مسیحیت و زرتشت به اندازه ی یهود با اسلام رابطه نداشتند و نسبت به اسلام واکنش نشان ندادند و جنگ و نزاع قابل توجهی علیه اسلام ترتیب ندادند .
    ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست : پروفسور حمیدالله ، قراردادهای پیامبر در زمان حضور ایشان در مدینه را در قالب «اولین قانون اساسی جهان» تدوین نموده اند.  نکته ی قابل توجه اینجاست که موضوع نیمی از قراردادهای پیامبر ، تنظیم روابط اسلام با یهودیت بوده است . که خود نشان دهنده کثرت برخوردهای اسلام و یهودیت بوده است .
    و اما اینکه برتری در نام بردن نشان از هویت و نژاد یهودیان است یا نه؟ بنظر حقیر پاسخ منفی است و دلیل کثرت آیات مرتبط با یهود همان است که گفته شد .

    1-بى گمان، سرسخت ترین مردم را در دشمنى با کسانى که ایمان آورده اند یهودیان و مشرکان خواهى یافت . آیه82 سوره مائده
  • محسن از نیشابور
    ۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۹:۴۴
    از پاسخ بسیار جالب شمال متشکر شدم
  • محمود
    ۰۵ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۰۱
    با سلام و عرض ادب،من میخواستم تحقیقاتی در مورد قوم یهود انجام بدم ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم لطفا منو راهنمایی کنید با تشکر
    پاسخ سردبیر:
    سلام
    ابتدا باید یک مختصری از یهود بدانید تا چارچوبی کلی از این دین داشته باشید... برای این منظور بخش مختصری از یهود لحاظ شده است
    سپس مطالعه دقیق مهمترین بخش تاریخی دین یهود یعنی «دوران حضرت موسی» که این دین شکل گرفت را مطالعه کنید تا آشنایی کاملی با پیشینه ی این دین داشته باشید... برای این منظور بخش تاریخ تفصیلی یهود ایجاد شده هم می توانید این بخش را مطالعه کنید.
    سپس آشنایی با آموزه های اعتقادی و عملی یهودیان، کتب دینی یهودیان، فرقه های دین یهود و اعیاد مذهبی دین یهود به ترتیب در اولویت مطالعه قرار دارند تا آشنایی شما با این دین تکمیل گردد... برای این منظور می توانید به ستون سمت چپ (آشنایی با یهود) مراجعه کنید و مطالب سایت که خلاصه ای از تورات و کتاب های متعدد دینی و پژوهشی می باشد را مطالعه کنید...

    علاوه بر این برای اطلاع بیشتر می توانید به منابع پیشنهادی زیر رجوع کنید: (البته مطالعه منابع زیر، پس از فراگیری مطالب مقدماتی که در بالا ذکر شد، بلاشک موثر تر و قابل فهم تر خواهند بود.)

    1-شناخت یهودیت، محمد حسین طاهری، انتشارات دلیل ما، چاپ اول

    2-تاریخ جامع ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی

    3-آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی

    4-سیری در تلمود، اشتاین سالتز، باقر طالبی دارابی

    5-تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت، ج سوم، 1354، نشر پیروز، تهران

    6-باورها و آیین های یهودی، الن انترمن، ترجمه رضا فرزین، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ اول


    موفق باشید...
    سید ابوالفضل ساقی
  • سباوش رضا مصطفوی
    ۰۲ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۵۱
    چند سوال در مورد کشور اسرائیل به ذهنم میرسد:
    ۱-کودکانی که تازه در این کشور متولد میشوند و هیچ انتخابی برای رفتن یا نرفتن به اسرائیل نداشته اند و هدف اقدامات شهادت طلبانه (بادبادک آتش زا و زیر گرفتن با ماشین و شلیک و چاقو و...)قرار میگیرند،مظلوم نیستند؟آیا عاملان این اقدامات تحت خشم خدا نیستند؟
    ۲-این نسل که در اسرائیل زندگی میکند،فرزندان و نوادگان مهاجران واقعی هست.اینها بسیار روی زمینها تکنولوژی به کار برده اند،کار کرده اند،زحمت کشیده و زندگی برای خود تشکیل داده اند.آیا این درست است که به آنان گفته شود بدون هیچ سهمی به عقب برگردید؟  آیا راه بهتر پیشنهادی عقلانی برای صلح نیست؟تا جنگی که خون همه را میریزد و هیچ فایده ای ندارد؟
    ۳-جمهور اسلامی میگوید حزب الله را پرورش میدهم،هزینه های میلیاردی میکنم،تا از  تهدیدات اسرائیل در امان باشیم.آیا قبل از تشکیل جمهوری اسلامی و عناصرش که به اسرائیل ضربه بزنند،مثلا قبل از انقلاب،اصلا اقدامی از اسرائیل علیه ایران بود؟این چه هدر دادن سرمایه ملی است که خودمان چیزی بسازیم تا تهدید آفرین علیه خودمان شود و سپس میلیادها پول خرج کنیم تا وجودش را مشروع؟این بیشتر شبیه یک دکان نیست؟
    ۴-از شعار های جمهوری اسلامی مبارزه با پول هایی بود که شاه به اجنبی ها میداد برای خرید اسلحه و باج و انواع و اقسام هدر دادن سرمایه های کشور،اما دقیقا بعد از انقلاب خودش هم به همین بیماری دچار شد و الان تقریبا هرکس هرجای دنیا بخواهد علیه دولتش بشورد،ایران هزینه هایش را جور میکند.این چه تناقضیست؟
    باتشکر

    پاسخ سردبیر:
    بلاشک آن دسته از یهودیانی که مدت های طولانی در این سرزمین بوده اند و حق مالکیت بر این زمین داشته اند، حقشان مشروع و مقبول شمرده شده و جزئی از مردم سرزمین فلسطین هستند. اما مهاجرانی که با خرید زمین یا هر کاری دیگری، در دل یک کشور، کشور دیگری تشکیل داده اند، جزئی از این سرزمین نیستند و محکومند به رفتن... ولو اینکه فرزندان آن ها در این سرزمین به دنیا بیایند و رشد کنند.
    فرض کنید، شخصی یک واحد از آپارتمان شما را برای مدت یک سال اجاره می کند و پس از انقضای مدت خانه را تخلیه نمی کند و به حکم الزام به تخلیه ی دادگاه نیز بی توجه است... آیا با گذشتن زمان و بوجود آمدن نسل های مختلف از شخص غاصب، او صاحب خانه می شود؟؟ آیا فرزندان او که در این خانه به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند در این خانه ی غصبی، سهمی دارند؟
    صهیونیست ها سرزمین های فلسطینیان را غصب کرده اند... جمهوری اسلامی می گوید تمام فلسطین را غصب کرده اند، اما سازمان ملل می گوید صهیونیست ها نصف فلسطین را غصب کرده اند، در هر دو فرض اسرائیل محکوم به غصب و تجاوز بوده و گذشت زمان و گذر نسل های یهودیان، حق مالکیتی برای آن ها ایجاد نمی کند. (این از منظر حقوق بین الملل که احتمالا باید اهل دموکراسی و طرفدار آن باشید...)

    اقدامات صحیح و غلط فلسطینیان در مطالبه ی حقشان، خدشه ای به اصل حقوقشان وارد نمی کند. بفرض بنده از شما چک برگشتی دارم... من حتی اگر مرتکب قتل شما هم بشوم، باز هم مبلغ چک برگشتی را از شما طلب دارم... این یکی جای خود، و آن یکی هم جای خود محفوظ است. مردم رنج دیده فلسطین، پیامبران آسمانی و امام معصوم نیستند، آن ها هم در مقابل ظلم، جنایت، آپارتاید صهیونیستی، نسل کشی و کودک کشی 80 ساله صهیونیست ها، صبرشان تمام می شود و برخی از آن ها جواب خون را با خون؛ و پاسخ جنایت را با جنایت می دهند... جای آن ها نیستیم و نمی توانیم از درون شهرهای امن ایران، مردم زیر بمباران غزه را درک کنیم...

    اما در مورد انقلاب. جمهوری اسلامی بخاطر مصون ماندن از اقدامات اسرائیل علیه ایران، از جنبش های اسلامی منطقه حمایت نمی کند. بلکه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل از مخالفین اسرائیل حمایت می کند... یکی از مبانی و پایه های شکل گیری انقلاب اسلامی، مبارزه با اسرائیل بود... اندیشه جمهوری اسلامی محصور در مرزهای جغرافیایی نیست و خلاصه در یک کشور معینی مثل ایران نمی شود. اندیشه جمهوری اسلامی در پی تغییر کل جهان اسلام است و جغرافیای جمهوری اسلامی، تمام کشورهای جهان اسلام را در بر می گیرد...
  • ارمیا
    ۰۲ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۱۲
    سلام، وقتتون بخیر
    ببخشید از برخی اساتید شنیدم که یادگیری زبان دشمن امری لازم هست، همان طور که آنها روزی سه ساعت یا بیشتر به نخبگان خودشان زبان فارسی را آموزش می دهند، با توجه به این، به نظر شما لازم هست که زبان عبری را یاد گرفته و آن را ادامه دهیم؟
    پاسخ سردبیر:
    سلام... بنظر حقیر، یادگیری زبان عبری بیشتر برای تفقه و مطالعه عمیق در حوزه معارف آیین یهود کاربرد و کارآیی دارد نه شناخت صهیونیسم و رژیم اسرائیل... برای شناخت و تسلط به مبانی صهیونیستی و آگاهی از مسائل روز اسرائیل، آشنایی با زبان انگلیسی و عربی موثرتر است...
  • سباوش رضا مصطفوی
    ۰۵ شهریور ۹۷ ، ۰۶:۵۵
    با تشکر از پاسخ مفصلتان.تقریبا جواب اکثر سوالات را گرفتم.
    ولی از لحاظ منطقی با آخرین گزاره های جنعالی مشکل دارم.حمایت از مظلومان جهان در حالی که اقتصاد مملکت خودمان(که عقلا و شرعا ارجح به ممالک دیگر است)در وضع بسیار خرابی قرار داشته و دارد،خود ظلم به مردم ایران نیست؟طبق آخرین آمار منتشره،اکثریت جامعه ایرانی زیر خط فقر است و در همین حین،خبر از بازسازی سوریه و پروژه ها و پول های کلان سرازیر شده به دیگر کشورها میشود.آیا حاکمیت میتواند از پول بیت المال،پولی که از نفت که مال مردم است،در حال نارضایتی اکثریت،جای دیگری خرج کند تا منافع سیاسی خودش را حفظ کند؟آیا میتوانید جایی از قرآن یا احادیث و سیره معصومین را خاطر نشان شوید که مردم دیار خودمان را آقایان رها کنند(جایی مثل کرمانشاهی که مدتهاست مخروبه مانده و به وعده ها عمل نشده و سیستان و خوزستان و مشکلات آب و کشاورزی و...)و بروند پولهارا جاهایی خرج کنند که خود آن کشورها غنی هستند ولی حاضر نیستند برای سعادت اخروی خرج کنند؟
    مگر نه اینکه خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر خودشان خواهند؟میشود به سعادت رسید ولی یک ریال خرج نکرد؟
    آیا این حاتم بخشی های جمهوری اسلامی فقط سیاس کاری در راستای یارکشی نیست؟آیا آقایان به چیزی جز منافع خودشان فکر میکنند؟
    پاسخ سردبیر:
    در خصوص حقوق خانواده های شهدا و رزمندگان حزب الله باید گفت آن ها در واقع مستخدمین سپاه پاسداران هستند و در راستای اهداف منطقه ای ایران می جنگند و کشته می شوند و فرقی با نظامیان داخلی ایرانی ندارند. اما در خصوص سوریه و هزینه های بازسازی آن باید گفت، با توجه به اهداف جهانی تعریف شده در تئوری جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی موظف به حمایت از تمام مسلمانان است و نمی توان «مردم تحت حاکمیت جمهوری اسلامی» را در «ملت ایران» تعریف کرد. بعبارت دیگر، جمهوری اسلامی خود را موظف می داند از تمام امت اسلام حمایت کند و محوریت این امت با شیعیان است. برای همین است که  می بینیم «حمایت از شیعیان» بعنوان یکی از اهداف تشکیل سپاه قدس تعریف شده است. ولی فقیه وظایف امام زمان را در عصر غیبت بعهده دارد. آیا امام زمان مردم مسلمان سوریه را که به جرم حمایت از ایران و مخالفت با اسرائیل به این روز افتاده اند به حال خود رها می کرد؟ آیا حکومت امام زمان فقط مسلمانان ساکن در نوار مرزی ایران را شایسته حمایت می داند؟ بلاشک پاسخ منفی است و هر کسی که مسلمان باشد از حمایت های حکومت اسلامی برخوردار خواهد بود.
    از سویی، سوریه یکی از نقاط استراتژیک برای جمهوری اسلامی محسوب شده و شاهراه انتقال تجهیزات نظامی به لبنان و نوار غزه است و دارای مرز وسیعی با اسرائیل است. اگر سوریه از دست برود، حزب الله نابود می شود و جمهوری اسلامی در اهدافش ناکام می ماند.
    از سوی دیگر حمایت های ایران از سوریه، در سال های آتی منجر به ایجاد یک ملت انقلابی و تشکیل جمهوری اسلامی دوم در سوریه خواهد شد. جنایات و خرابی های سوریه، نسل های بعدی سوریه را تبدیل به لشکرهای حزب الله علیه اسرائیل خواهد کرد. با این تفاوت که دیگر یک جریان کوچک مانند حزب الله متولد نمی شود، بلکه یک دولت و ملت حزب اللهی بوجود می آید که خود مبلغ و مروج تئوری جهانی جمهوری اسلامی است. نهایتا اینکه بنظر بنده مردم ایران تنها سختی اقتصادی را تحمل می کنند، به کشور آن ها حمله نشده، زیر ساخت های گازی و برقی و مخابراتی و آبی آن ها از بین نرفته است. خانه هایشان بمباران و زندگی شان غارت نشده، خانواده هایشان قتل عام نشده اند، و هر لحظه در انتظار انفجار بمبی در اطرافشان نیستند... نتیجه اینکه اگر از عینک انسانی و بشر دوستانه (و نه ملی و وطن پرستانه) به مسئله نگاه کنیم، اولویت کمک با مردم مسلمان سوریه است.
    با اینهمه کم کاری دولتی ها و مسئولین در امداد رسانی به مناطق زلزله زده و مردم نیازمند، غیر قابل چشم پوشی بوده و باید به امورات داخلی کشور بیشتر رسیدگی شود. این کمبودها از نقص نظریه جمهوری اسلامی نیست بلکه از بی لیاقتی و عدم شایستگی برخی مسئولین است. و بقول معروف: اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست...
  • سباوش رضا مصطفوی
    ۰۶ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۱۹
    تشکر.البته خیلی از افراد مشابه شما صریح نیستند و باعث شک و تردید میشود.
    پاسخ سردبیر:
    محبت دارید... موفق باشید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی