استراتژی و شیوه های عملیاتی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل

  • ۲۲۳۸

مقدمه

شناخت سازمان‏ های جاسوسی و مطالعه در تاریخچه، اهداف و عمل‏کرد آن‏ها و هم‏چنین‏‏‏ آشنایی با اسرار، شگردها و روش ‏های جاسوسی ‏آن‏ ها ‏برای هر کشور و نظام سیاسی اهمیت ویژه ‏ای دارد، زیرا اصولا استقلال و ثبات سیاسی هر کشور به مقیاس وسیعی به میزان و کمیت فعالیت این سازمان‏ ها بستگی دارد. سازمان‏ هایی که به صورت دولت‏ های نامرئی در تمام تحولات و حوادث و آشوب‏ های سیاسی بزرگ و کوچک جهان دخالت دارند.

 

یک سازمان جاسوسی، به همان اندازه که می‏ تواند در تحکیم موقعیت یک کشور و حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آن ایفای نقش کند و عامل بقا و دوام آن در تمام زمینه ها ‏گردد، به همان اندازه می‏ تواند وسیله مناسبی برای نابود ساختن یک حکومت گردد.

برای اولین بار در طول تاریخ جهان، یک دولت قبل از ایجا، سرویس ‏های اطلاعاتی ‏اش را راه ‏اندازی کرد، آن هم به شیوه ای تمام عیار که تا کنون هیچ دولتی مثل دولت اسرائیل وارد کار اطلاعاتی نشده است. تاریخ ملت اسرائیل از همان ابتدا با جاسوسی رقم خورده و هم اکنون صهیونیسم براساس کار جاسوسی، هویت و رشد پیدا کرده است.
 


یک استاد دانشگاه اسرائیلی می گوید: «خشونت بر زندگی روز مره در اسرائیل مسلط شده است. ممکن است ریشه این خشونت، بحران های امنیتی...باشد.» (تروریسم صهیونیستی، اثر احسان ادیب مرتضی ص349 )

استراتژی سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

راهبرد اصلی سازمان‏ های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، «حفظ و بقای این رژیم در منطقه» است و روش‏ های عملیاتی این سازمان‏ های اطلاعاتی دارای یک نوع تفکر خاصی است که به اندیشه‏ های سیاسی و نظام سیاسی آن برمی‏ گردد. رژیم صهیونیستی از یک تفکر خاص پیروی می‏ کند که حالت افراط گرایی و تهاجمی به دیگر نژادها و ملت ها را دارد.

تجاوز دائمی به خاک دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه فلسطین اشغالی، جلوگیری از نفوذ به مرز اسرائیل و سرکوب و ارعاب در داخل اسرائیل علیه اعراب و غیر یهودیان از سیاست‏ های همیشگی این رژیم تاکنون بوده است. روش‏ های عملیاتی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل نیز متأثر از سیاست های رژیم می‏ باشد و اگر نگاهی به گذشته این رژیم بی‏افکنیم در خواهیم یافت که کلیه عملیات‏ های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بر سه شاخصه و محور استوار است:

  1. افراط گرایی
  2. آپارتاید و نژادپرستی
  3. جهان خواری
بر اساس یک تحقیق بین المللی اسرائیل رتبه هشتم فهرست خشونت بین المللی در زمینه قربانیان اقدامات وحشیانه را داراست. (کتاب تروریسم صهیونیستی، نوشته احسان ادیب مرتضی، ص349 )

شیوه‏ های اجرایی- عملیاتی

شیوه ‏های اجرایی سازمان‏ های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی عبارتند از:

1- جمع آوری اطلاعات سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و... از کشورهای بین المللی و منطقه‏ ای در جهت منافع صهیونیست ‏ها؛

2- استخدام جاسوس در دیگر کشورها از طریق عناصر یهودی (این جاسوسان برای نفوذ در دولت‏ های عربی یا کسب اطلاعات اقتصادی و صنعتی در کشورهای پیش‏رفته استخدام می‏ شوند،)؛

3 - حذف عناصر مخالف در دیگر کشورها و اعراب فلسطین اشغالی (در این ارتباط، سازمان‏های موساد و شین بت از بدو تأسیس رژیم صهیونیستی دست به عملیات‏ های متعدد ترور علیه اعراب منطقه و فلسطین اشغالی زده‏ اند.‏ شهید رنتیسی، شیخ احمد یاسین، عماد مغنیه، مرگ مشکوک یاسر عرفات و... نمونه های مختلفی است که ردپای موساد و شین بت به وضوح در آن دیده می‏ شود)؛

4 - پرداخت هزینه‏ های زیاد برای تطمیع خبرچین‏ هایی ‏که به طور موقت از ‏آن‏ها ‏استفاده می‏ شود و غالباً در نهایت سرنوشتشان به «حذف فیزیکی» ختم می شود.. (شکار این افراد، عموماً از اشخاص معترض نسبت به کشورشان است همانند مجاهدین خلق در ایران)؛

5 - استفاده از عناصر نفوذی جهت جمع آوری اطلاعات در جمعیت‏ های مخالف رژیم صهیونیستی؛

6- استفاده از جنگ روانی

7- جذب نیرو برای تشکیلات اطلاعاتی که از ایدئولوژی صهیونیسم تبعیت دارند به طوری که اشرافیت اطلاعاتی موساد، بین المللی شود؛

8- نفوذ در کشورهای اسلامی از طریق اعزام مزدور جهت رواج اسلام افراطی که عمدتاً از طریق رسانه‏ ها ‏و اشخاص و نهادهای اقتصادی و سرمایه گذار صورت می‏ پذیرد.


منابع: سایت وزارت اطلاعات (vaja.ir)، کتاب «تروریسم صهیونیستی»


نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی