روزه در آیین یهودیت (تعنیت)

  • ۲۱۱۸
 
روزه در دین یهود به زبان عبری تَعَنیت (بخوانید ta'anit به معنای رنج دادن جان) نامیده می شود. البته علمای یهود معنای تحت اللفظی تعنیت را مفهوم روزه نمی دانند بلکه معتقدند هدف تعنیت، نزدیکی به خداست. اما از لحاظ شرعی روزه یعنی «شخص یهودی از طلوع فجر تا غروب آفتاب از خوردن، اشامیدن، رفتار های غیرشرعی صحبت کردن درباره ی مسایل دنیایی وآمیزش جنسی خودداری کند.» البته چنانکه خواهد آمد در دو روزه واجب (روزه یوم کیپور و روزه نهم ماه آو) شخص یهودی تنها مجاز به خوردن و نوشیدن نیست و باقی مسائل آزاد است.

اهداف روزه (های واجب) در یهود را می توان به 3 بخش تقسیم کرد (که یک روزه می تواند بیش از یک هدف را دنبال کند):

    1. توبه و طلب بخشش
    2. یادآوری یک مناسبت و یا سوگواری
3) تلاش برای تحقق یک آرزو یا استجابت حاجت
 

روزه های واجب

اولین و معروفترین روزه یهودیان، روزه یوم کیپور نام دارد. این روزه با هدف بخشش گناهان (میان انسان و خداوند) انجام می ‏شود و تنها روزه‏ ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات[2] دربارة آن صادر شده است.

دومین سری از روزه ‏های واجب یهودیان، پس از ویرانی نهایی بیت‏المقدس در حدود سال 70 میلادی و تبعید یهودیان از آن سرزمین، 4 نوبت روزه به نام‏های گدلیا، دهم طبت، 17 تموز و 9 آو ( 25 ساعته) ‌به نشانه یادبود و سوگواری برای این واقعه، از طرف علمای یهودی بر یهودیان واجب شد.

سومین شکل روزه، روزه استر است، استر دختری یهودی بود که با کمک عمویش مردخای به دربار ایران راه یافت و همسر خشایارشا شد و طی ماجرایی که مفصلا در بخش روابط یهودیان با ایران خواهد آمد در اقدامی مجوز کشتار دسته جمعی ایرانیان را با عشوه گری از خشایارشا گرفت. استر بخاطر این موفقیت در کشتار و جنایت علیه ایرانیان ، از یهودیان ایران خواست که 3 روز روزه بگیرند. پس از آن، روزه استر به یادبود این واقعه بر یهودیان واجب گشت.

روزه های مستحب

1- روزه آدینه پسح:‌ این روزه مختص پسران و مردان اولزاد خانواده است که به یادبود ضربت خداوند به اولزادهای مصریان در هنگام آستانه خروج بنی‏اسرائیل از مصر و مصونیت عبرانیان از این ضربت صورت می‏گیرد.

2- در ایام خاص از سال به ویژه ماه ایلول ، روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزه گرفته می‏شود.

3- روزهای آدینه ماه نو عبری ( روز قبل از حلول ماه قمری).

4- عروس و داماد در روز عروسی یا روز قبل از آن به مناسبت شروع زندگی جدید و به منظور توبه از گناهان گذشته در صورت امکان روزه می‏گیرند.

5- کسی که خواب آشفته‏ای دیده است و آن را نشان بدی می‏داند، روز بعد به خاطر کفاره گناهان و رفع مصیبت روزه می‏گیرد.

6- برخی رسم دارند که در سالروز درگذشت والدین خود یا سالروز درگذشت علمای عالی‏رتبه دینی روزه بگیرند.

7- در مواقع خاصی مانند احتمال وقوع بلایای طبیعی یا بروز خشکسالی و نظایر آن، بنا به حکم مرجع دینی، روزه جماعتی بر یهودیان منطقه‏ای خاص مقرر می‏شود.     

کلیه روزه ‏های یهودیان اعم از واجب و مستحب به غیر از دو مورد یُوم کیپور و روزة نهم آو که 25 ساعته و از غروب تا غروب هستند ، همگی از ماقبل سپیده صبح تا تاریکی کامل هوا برگزار می‏شوند. به غیر از 2 روزة مزبور که استثناء هستند، تقریبا غیر از خوردن و آشامیدن، هیچگونه محدودیت دیگری اعمال نمی‏ شود.

حکم اضطرار در تعنیت (روزه)

تمامی قوانین تعنیت برای افراد سالم وضع شده است و دانشمندان یهود بیماران، زنان باردار و شیرده و زائو، دختران و پسرانی که هنوز به سن شرعی نرسیده اند و پیران را بشرط مشورت با مرجع دینی مطلع و آگاه در موارد خاص معاف کرده اند.

غیر از روزه بزرگ یوم کیپور که تاکید ویژه ای بر انجام آن صورت می گیرد، در همه روزه ها، بیماران و افراد ضعیف و زنان باردار یا شیرده از روزه ها معاف هستند. در ایام عید و روزهای شنبه و روزهای اول ماه نو عبری، گرفتن روزه ممنوع است.


تهیه و تنظیم: اندیشکده اریحا
  • علی حقیقی
    ۰۳ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۱
    سلام علیکم
    خداقوت و خسته نباشید
  • مجید یارگیو
    ۰۵ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۸
    اجرتوت با خدا و خسته نباشید دوست گرامی
  • س _ پور اسد
    ۰۵ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۰۴
    سلام و تشکر از شرح موضوع .... صرفنظر از انحرافات و بدعتهایی که بعدها به شریعتهای الهی توسط علماء یهودی و مسیحی وارد شد... چقدر احکام دین در ادیان الهی نزدیک بهم و ملموسند ...  باتشکر
    پاسخ سردبیر:
    سلام و تشکر فراوان بابت اظهار الطاف...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی