-
۲۳۳۴
اهداف روزه (های واجب) در یهود را می توان به 3 بخش تقسیم کرد (که یک روزه می تواند بیش از یک هدف را دنبال کند):
- توبه و طلب بخشش
- یادآوری یک مناسبت و یا سوگواری
روزه های واجب
اولین و معروفترین روزه یهودیان، روزه یوم کیپور نام دارد. این روزه با هدف بخشش گناهان (میان انسان و خداوند) انجام می شود و تنها روزه ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات[2] دربارة آن صادر شده است.
دومین سری از روزه های واجب یهودیان، پس از ویرانی نهایی بیتالمقدس در حدود سال 70 میلادی و تبعید یهودیان از آن سرزمین، 4 نوبت روزه به نامهای گدلیا، دهم طبت، 17 تموز و 9 آو ( 25 ساعته) به نشانه یادبود و سوگواری برای این واقعه، از طرف علمای یهودی بر یهودیان واجب شد.
سومین شکل روزه، روزه استر است، استر دختری یهودی بود که با کمک عمویش مردخای به دربار ایران راه یافت و همسر خشایارشا شد و طی ماجرایی که مفصلا در بخش روابط یهودیان با ایران خواهد آمد در اقدامی مجوز کشتار دسته جمعی ایرانیان را با عشوه گری از خشایارشا گرفت. استر بخاطر این موفقیت در کشتار و جنایت علیه ایرانیان ، از یهودیان ایران خواست که 3 روز روزه بگیرند. پس از آن، روزه استر به یادبود این واقعه بر یهودیان واجب گشت.
روزه های مستحب
1- روزه آدینه پسح: این روزه مختص پسران و مردان اولزاد خانواده است که به یادبود ضربت خداوند به اولزادهای مصریان در هنگام آستانه خروج بنیاسرائیل از مصر و مصونیت عبرانیان از این ضربت صورت میگیرد.
2- در ایام خاص از سال به ویژه ماه ایلول ، روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزه گرفته میشود.
3- روزهای آدینه ماه نو عبری ( روز قبل از حلول ماه قمری).
4- عروس و داماد در روز عروسی یا روز قبل از آن به مناسبت شروع زندگی جدید و به منظور توبه از گناهان گذشته در صورت امکان روزه میگیرند.
5- کسی که خواب آشفتهای دیده است و آن را نشان بدی میداند، روز بعد به خاطر کفاره گناهان و رفع مصیبت روزه میگیرد.
6- برخی رسم دارند که در سالروز درگذشت والدین خود یا سالروز درگذشت علمای عالیرتبه دینی روزه بگیرند.
7- در مواقع خاصی مانند احتمال وقوع بلایای طبیعی یا بروز خشکسالی و نظایر آن، بنا به حکم مرجع دینی، روزه جماعتی بر یهودیان منطقهای خاص مقرر میشود.
کلیه روزه های یهودیان اعم از واجب و مستحب به غیر از دو مورد یُوم کیپور و روزة نهم آو که 25 ساعته و از غروب تا غروب هستند ، همگی از ماقبل سپیده صبح تا تاریکی کامل هوا برگزار میشوند. به غیر از 2 روزة مزبور که استثناء هستند، تقریبا غیر از خوردن و آشامیدن، هیچگونه محدودیت دیگری اعمال نمی شود.
حکم اضطرار در تعنیت (روزه)
تمامی قوانین تعنیت برای افراد سالم وضع شده است و دانشمندان یهود بیماران، زنان باردار و شیرده و زائو، دختران و پسرانی که هنوز به سن شرعی نرسیده اند و پیران را بشرط مشورت با مرجع دینی مطلع و آگاه در موارد خاص معاف کرده اند.
غیر از روزه بزرگ یوم کیپور که تاکید ویژه ای بر انجام آن صورت می گیرد، در همه روزه ها، بیماران و افراد ضعیف و زنان باردار یا شیرده از روزه ها معاف هستند. در ایام عید و روزهای شنبه و روزهای اول ماه نو عبری، گرفتن روزه ممنوع است.