شور و شعور حسینی در اندیشه دکتر شریعتی

  • ۲۸۰۶

دکتر شریعتی می نویسد:

    «تشیع، به ویژه با تاریخ و فرهنگش، تجلی گاه عشق و شور و خون و شهادت است و کانون ملتهب و جوشان احساس، و در عین حال، یک نوع تفکر و معرفت و فرهنگ علمی و عقلی ویژه و نهضت فکری نیرومند و مشخص...

    امروز نیز توده مردم ما همچنان عشق می ورزند، و همچنان سر بر دیوار خانه فاطمه نهاده اند و به درد می نالند. این اشک ها هر کدام کلمه ای است که توده های صمیمی و وفادار ما با آن، عشق دیرینه ی خودش را به ساکنان این خانه بیان می کنند. این زبان توده است و چه زبانی صادق تر و زلال تر و بی ریا تر از زبانی که کلماتش، نه لفظ و نه خط، اشک است. و هر عبارتش ناله ای، ضجه ی دردی، فریاد عاشقانه ی شوقی...

    تعجب نکنید که چگونه من دارم از «گریستن» دفاع می کنم، که شنیده اید و بارها، که از برنامه ی گریه و روضه انتقاد کرده ام. آری این دو سخن من با هم متضاد نیستند. برنامه گریه کردن، به عنوان یک کار و یک وظیفه و یک وسیله برای رسیدن به هدفی، و به عنوان یک «اصل» و یک «حکم» چیز دیگری است و «گریستن» یعنی تجلی طبیعی یک احساس، حالتی جبری و فطری از یک عشق، یک رنج، یک شوق یا اندوه، چیز دیگری.

    حتی رژی دبره، انقلابی فرانسوی... می گوید: «انسانی که هرگز نمی گرید و گریستن را نمی داند، احساس انسانی را فاقد است.» یک سنگ است، یک روح خشک و وحشی. توده ی مردم ما عاشقانه می گریند... هیچ مذهبی، تاریخی و ملتی، چنین خانواده ای ندارد. خانواده ای که در آن، پدر علی است، و مادر فاطمه، و پسر حسین، و دختر زینب. همگی زیر یک سقف و در یک عصر یک خانواده. و در عین حال، به هیچ خانواده ای، از جانب ملتی، این همه عشق و اخلاص و ایمان و شعر و خون، نثار نشده است.

    این تنها ملتی است که در زندگی نوع بشر بر روی خاک، در غم خاندان محبوب خویش و عزای قهرمان آزادی و ایمان خویش، در طول تاریخ درازش، همواره غمگین و عزادار مانده است و پایمان کردن فضیلت و محکومیت حقیقت و فاجعه حکومت و جنابت زور را، علی رغم گذشت زمان و غلبه همیشگی این نظام بر تاریخش و سرنوشتش فراموش نکرده است.»


برگرفته از کتاب «فاطمه فاطمه است» اثر دکتر علی شریعتی

تلخیص: سید ابوالفضل ساقی


  • تبادل لینک حرفه ای
    ۱۸ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۳۰

    سلام خسته نباشید، اگه دوست داشته باشید خوشحال میشم با سایت ما تبادل لینک داشته باشید، سایت روبکا ، دارای یه پرتال تبادل لینک حرفه ای هست که میتونید به راحتی لینک خودتون رو ثبت کنید.با این کار در مدت نسبتا کوتاهی بازدید سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد، موفق باشید. 

  • محمد
    ۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۴۸

    سلام ممنونم زیباست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی