شیمون پرز

  • ۲۶۰۳

ولادت شیمون پرز

شیمعون پرس در سال 1923در شهرکی در لهستان متولد شد که اکنون این شهرک در جمهوری بلاروس واقع است. او در 12 سالگی با خانواده به اسرائیل مهاجرت کرد و از همان ایام نوجوانی به فعالیت های اجتماعی می پرداخت.

مروری بر فعالیت های سیاسی شیمون پرز

شیمون پرز در سن 18 سالگی به ریاست جنبش "جوانان کارگر" رسید. با تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل در میان کارمندان ارشد دفتر، داوید بن گوریون (اولین نخست وزیر اسرائیل) به فعالیت پرداخت و پس از جابجایی در پست های مختلف، به معاونت وزارت دفاع رسید. شیمون پرس همراه با موشه دایان و شهردار وقت اورشلیم، تدی کودک، از همکاران نزدیک بن گوریون محسوب می شد و نقش اصلی را در ساخت کوره اتمی "دیمونا" برعهده داشت. وی در سال 1967 در پی جنگ شش روزه وزیر مشاور عضو دولت شد و بین سال های 1969 تا  تا 1974  در دولت گلدا مئیر پست وزارت را بر عهده داشت.

با استعفای گلدا مئیر، پرس به ریاست حزب "کارگر" رسید و بر سر پست نخست وزیری دوبار با «ایستخاک رابین» معدوم به رقابت پرداخت ولی در هر دو بار شکست خورد. با استعفای رابین، پرس به رهبری حزب "کارگر" برگزیده شد و به نخست وزیری رسید. وی در سال 1984 با ایتسخاک شامیر (از حزب لیکود) دولت وحدت ملی را تشکیل داد و توانست چندین کار مهم برای اسرائیل انجام بدهد، از جمله مهارکردن تورم سرسام آور آن زمانِ اسرائیل.

شیمون پرز ، برنده جایزه نوبل صلح

شیمون پرس پس از جنگ های متعدد و کشتار و قتل عام مردم غیرنظامی فلسطین، در زمینه برقراری پیمان اوسلو با فلسطینی ها و تحمیل شکست بر آن ها نقش عمده ای داشت . در 14 اکتبر 1994  «عرفات»، «اسحاق رابین» و «شیمون پرز» به طور مشترک به خاطر انعقاد قرارداد اسلو جایزه صلح نوبل را دریافت کردند. «یاسر عرفات» تا زمانی‌که علیه اشغالگران صهیونیستی مبارزه می‌کرد، به عنوان یک تروریست معرفی می‌شد. ولی زمانی‌که تسلیم مقابل رژیم صهیونیستی را پذیرفت و به ملت مظلوم فلسطین خیانت کرد و قدم روی خون شهدا و مردم بی گناه فلسطین گذاشت ، به پاس این خوش‌خدمتی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.


قاتلین مردم فلسطین ؛ برندگان جایزه نوبل صلح
از راست به چپ: اسحاق رابین ، شیمون پرز و یاسر عرفات
7 سال ریاست جمهوری شیمون پرز

پس از هلاکت اسحاق رابین توسط یک یهودی تندرو، شیمون پرز ، پست نخست وزیری و وزارت دفاع را عهده دار شد. پرز در سال 1996 بر سر همین پست با بنیامین نتانیاهو به رقابت پرداخت ولی شکست خورد و نتانیاهو نخست وزیر شد. شیمون پرز بعدا در پی کناره گیری رییس جمهور موسی کتساو، برای مدت هفت سال رییس جمهور رژیم غاصب صهیونیستی بود. او با 93 سال سن همچنان فعالیت سیاسی اش را ادامه می داد و ریاست بنیادی را که نام «شیمون پرس» بر آن نهاده شده، برعهده داشت. 

مرگ شیمون پرز

شیمون پرس 4 هفته پیش (اواسط شهریور 1395) به دلیل ناراحتی قلبی و اختلال در ضربان قلب در بیمارستان مورد عمل جراحی ساده قرار گرفت و پزشکان دستگاه کنترل ضربان قلب در سینه او پیوند زدند اما حالش خوب بنظر می رسید و او بلافاصله به فعالیت ها و ملاقات های مهم خود بازگشته بود لکن چند روز بعد در پی سخنرانی در جمع مبتکرین صنایع پیشرفته ، احساس ناراحتی کرد و در حالی که کاملا به هوش بود به بیمارستان "شیبا" در مرکز اسرائیل رفت ولی در آنجا دچار خونریزی مغزی گردید و بدین ترتیب سالخورده ترین و با تجربه ترین سیاستمدار رژیم صهیونیستی در اثر سکته و خونریزی شدید مغزی ، بامداد چهارشنبه ، مورخ هفتم مهرماه 1395 به درک واصل شد.


تهیه و تنظیم: پژوهش های حقوق و ادیان


  • فرشته ...
    ۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۹:۳۶
    خیلی هم عمر کرده دیگه داشت فسیل زنده میشد.البته کاش اینطوری نمی مرد و با ذلت میکشتنش تا جیگرمون حال بیاد.
    امیدوارم به همین زودی ها خبر به درک واصل شدن نتانیاهو رو هم بدن و یه دنیا رو شاد کنن.
    موفق و مانا باشید
    یاعلی
  • سیامک پور اسد
    ۱۷ مهر ۹۵ ، ۰۰:۲۶
    لعنت الله علهم اجمعین
  • دل داده
    ۱۸ مهر ۹۵ ، ۲۲:۵۳
    ومرگ  اغاز بدببختی پرز ...
  • د‌ل‌باخته ..
    ۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۱
    الی جهنم و بئس المصیر..
  • مهدیه ...
    ۲۳ مهر ۹۵ ، ۲۲:۰۲
    فاجعه آمیزتر از خود این وزرای صهیونیستی ، حرکت محمودعباس برای ادای تسلیت به اسرائیل بود!!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی