دانلود کتاب جهاد اسلامی PDF دکتر فتحی شقاقی

  • ۲۷۴۵

این کتاب مجموعه سخنرانی‌ها و مقالاتی از شهید دکتر فتحی شقاقی، رهبر فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. این اثر را اولین بار انتشارات اطلاعات در سال ۱۳۷۵ در 326 صفحه چاپ کرده است. نام دیگر این کتاب «امام خمینی تنها گزینه» می‌باشد. این کتاب از سه بخش کلی زیر تشکیل می شود:

بخش اول: امام خمینی؛ راه حل اسلامی و جایگزین

در این بخش به اجمال درباره تاریخ معاصر ایران و اندیشه تشیع بحث‌هایی مطرح می‌شود که برای خواننده عرب و به‌ویژه نسل جوان مسلمان آن، آگاهی از آن‌ها، اهمیت خاصی دارد. و پس از مقدماتی از تاریخ ایران و چگونگی سلطه و نفوذ استعمار و ایادی آن، سرانجام مؤلف شهید در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیده است که راه‌حل اسلامی و آلترناتیو واقعی در قبال دشمن مشترک مسلمانان، امام خمینی و روش مردم‌گرای ایشان است این بخش از 7 فصل تشکیل شده است:

  • فصل اول: حرکت اسلامی معاصر و چالشها
  • فصل دوم: امام خمینی متفکر مبارز
  • فصل سوم: مبانی اندیشه تشیع
  • فصل چهارم: ایران از انقلاب 1906 تا انقلاب 1978
  • فصل پنجم: رژیم سلطنتی(بررسی و تحلیل)
  • فصل ششم: اپوزیسیون و اقلیتها
  • فصل هفتم: موضع بین المللی

بخش دوم: شیعه و سنی؛ غوغای ساختگیدر این رساله، شهید شقاقی از توطئه و برنامه دشمنان اسلام و غرب و عده‌ای از جاهلان برای ایجاد تفرقه و فاصله و اختلاف بین شیعه و سنی و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده آنان در این خصوص، سخن می‌گوید.
بخش سوم: طرح اسلامی معاصر و مرکزیت مسئله فلسطین
مسئله فلسطین یکی از اصلی‌ترین مسائل جهان اسلام، بلکه مهم‌ترین مسئله دنیای اسلام است. شهید شقاقی در رساله سوم به این موضوع و اهمیت آن برای مسلمانان پرداخته است.

معرفی نویسنده

فتحی شقاقی در سال ۱۹۵۱ م در اردوگاه آوارگان فلسطینی در «رفح» در شهر غزه» به دنیا آمد. پس از تحصیلات دبیرستانی، تا اواخر دهه ۱۹۶۰، در غزه ماند و به شغل آموزگاری پرداخت. ولی بعدها برای ادامه تحصیل به «مصر» رفت و در دانشگاه معروف «زقازیق» قاهره در رشته پزشکی پذیرفته شد و به آموزش و تحصیل مشغول شد. در این دوران با اندیشه های شهید حسن البنا، آشنا شد و گرایشی خاص به «اخوان المسلمین» یافت و از اهداء کتاب خود به امام خمینی و شهید حسن البنا، روشن است که تا چه حدی به این دو بزرگ مرد معاصر، علاقمند بوده است.

دکتر شقاقی پس از پایان تحصیل، به فلسطین بازگشت و در بیمارستان المطلای بیت المقدس، به درمان کودکان بیمار پرداخت اما چون به موازات آن به معالجه بیماری جامعه خود نیز مشغول بود و به فعالیت های اسلامی - سیاسی می پرداخت، دوبار - در سال های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۶ م - بهوسیله رژیم صهیونیستی دستگیر و زندانی شد. و سر انجام، پس از پایان دوران زندان، در سال ۱۹۸۸ م، از سرزمین خود، به لبنان تبعید شد و از آن تاریخ به بعد، مرکز فعالیت وی بیروت و سپس دمشق بود و به تبیین ایدئولوژی اسلامی و تحکیم پایه های «جهاد اسلامی» می پرداخت. دکتر فتحی شقاقی به دستور مستقیم اسحاق رابین (نخست وزیر وقت اسرائیل)، توسط موساد در جزیره مالت (واقع در جنوب ایتالیا و شمال لیبی)، و در تاریخ 25 اکتبر 1995 –  5 آبان 1374- به هنگام بازگشت از سفر طرابلس، که به اصرار رهبر کشور لیبی به آن جا رفته بود، ترور شد.

نام اثر: جهاد اسلامی
مولف: دکتر فتحی شقاقی
ناشر: اطلاعات

برای دانلود کتاب با فرمت PDF اینجا کلیک کنید
حجم: 1.4 مگابایت
تنظیم: اندیشکده اریحا

  • علی
    ۲۹ دی ۹۹ ، ۱۱:۱۶

    بسیار ممنونم. از این اثر برای یک کار پژوهشی استفاده کردم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی