یگان 8200 و یگان کماندویی اینترنتی اسرائیل

  • ۲۳۵۲

یگان 8200
جمع‌آوری داده‌های مجازی، جاسوسی از ایمیل‌ها و اطلاعات اینترنتی در کنار رمزگشایی از کدها، وظایف اصلی این واحد نظامی-اطلاعاتی را تشکیل می‌دهد. نام‌های دیگر این یگان مانند «واحد مرکزی ارتش اطلاعاتی» به همین وظایف اشاره دارد. این واحد در سال 1952، یعنی تنها چهارسال پس از تأسیس اسرائیل با استفاده از تجهیزات آمریکایی راه‌اندازی شده و دو سال بعد در مقر دائمی خود در Glilot، منطقه‌ای واقع در شمال تل آویو مستقر شد. گفته می‌شود یگان 8200، بزرگترین واحد در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی از نظر تعداد نیروها است. یگان 8200 نیز اگر چه در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی قرار دارد ولی مأموریت آن اطلاعاتی است.


نیروهای یگان 8200 اسرائیل، در حال آموزش...

عملیات های یگان 8200

 

از جمله دستاوردها و عملیات های یگان 8200 که از سوی ادوارد اسنودن، سازمان های امنیتی ایران و سوریه و خود مقامات رژیم صهیونیستی فاش شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- هک پدافند هوایی و از کار انداختن سیستم ضد هوایی سوریه؛

یگان 8200 از تصاویر هوایی و داده های ماهواره ای اطلاعاتی بدست آورده بود مبنی بر تاسیس یک مرکز هسته ای در منطقه دیر الزور سوریه، بر همین اساس پس از نفوذ به سیستم ضد هوایی سوریه و از کار انداختن آن، جنگنده های اسرائیلی در ششم سپتامبر 2007 تاسیسات هسته ای در حال ساخت سوریه را بمباران کردند. (عملیات باغ میوه)

 

2- جاسوسی از تاسیسات هسته ای و نفتی ایران با ویروس «فلیم» (Flame)

ایالات متحده و اسرائیل ویروس پیچیده کامپیوتری به نام فلیم ساختند و از آن برای جمع‌آوری اطلاعات به منظور خرابکاری سایبری در تأسیسات هسته‌ای استفاده کردند. فلیم فقط برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات طراحی شده است. ویروس فلیم می‌تواند از طریق USB، بلوتوث یا دیگر ابزارها در یک شبکه گسترش پیدا کند. در دستگاه‌های آلوده، این ویروس می‌تواند برای اجرا شدن منتظر نرم افزارهای خاصی شود و سپس به تصاویر دست یابد، میکروفون‌های داخلی را برای ضبط مکالمات روشن کرده و ایمیل‌ها و چت‌ها را رهگیری کند. این ویروس می‌تواند اطلاعات بدست آمده را بسته بندی و رمزگذاری کرده و آنها را برای رایانه‌های مشخصی در سراسر جهان بفرستد. این بدافزار بر شبکه‌های کامپیوتر ایران کنترل و نظارت داشت و اطلاعات را به منظور آماده شدن برای جنگ سایبری ارسال می‌کرد. در این عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A)، آژانس امنیت ملی و ارتش اسرائیل مشارکت داشتند. وجود ویروس «فلیم» در تاسیسات اتمی، پس از وقوع حملات سایبری علیه صنعت نفت ایران مشخص شد.

 

3- بزرگترین حمله سایبری دنیا با هدف ضربه به تاسیسات اتمی نطنز (ویروس استاکس نت)

نیترو زئوس(Nitro Zeus)، برنامه یک جنگ سایبری گسترده است و قرار بود در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای بی‌نتیجه بماند و توافق هسته‌ای به جایی نرسد، اجرایی شود. هدف این پروژه نفوذ و از کار انداختن سامانه‌های پدافند هوایی، ارتباطی و بخش‌های حیاتی شبکه توزیع برق ایران بود.

 

استاکس‌نت (Stuxnet) بخشی از طرح نیترو زئوس بود. ویروس مخرب «استاکس نت» با همکاری آژانس امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و یگان ۸۲۰۰ و موساد، با هدف نفوذ و ایراد آسیب به مرکز غنی‌سازی اورانیوم «نطنز» طراحی شد. قبل از استاکس‌نت، چنین حمله سایبری با این وسعت اتفاق نیفتاده بود و هک‌ها عمدتا توسط هکرها و با اهداف شخصی یا سیاسی صورت می‌گرفت. برخی از مدارک آژانس امنیت ملی آمریکا که توسط ادوارد اسنودن افشا شد، نشان می‌دهد که چگونه کرم‌های کامپیوتری و ویروس‌های سایبری می‌توانند بدون اتصال به اینترنت و از راه دور در شبکه‌ قرار داده شوند. کرم استاکس‌نت از طریق یک فلش درایو USB به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران منتقل شد و منجر به از کار افتادن ۲۰ درصد سانتریفیوژهای مورد استفاده برای جداکردن مواد هسته‌ای شد.

 

4- جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران بوسیله ویروس دوکو (Duqu)

5- تلاش نافرجام برای نفوذ به تاسیسات غنی سازی فردو با همکاری آمریکا

 
مقر دیتابیس یگان 8200

روزنامه لوموند دیپلماتیک در سال 2010 فاش ساخت یگان 8200 در صحرای جنوبی اسرائیل موسوم به نگب، پایگاه عظیمی را استقرار داده است. مسئولیت این شبکه وسیع اطلاعاتی، شنود و مانیتورینگ تماس های تلفنی، ایمیل‌ها و مانند آن است، از هر جا که باشد، آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا. حتی کشتی‌ها در دریا نیز از دسترس این پایگاه خارج نیستند. یگان 8200، همه سفارت‌خانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف جهان را رصد می‌کند و از جت‌های مجهز شرکت آمریکایی گلف استریم برای عملیات‌های جاسوسی خود بهره می‌گیرد.

تصویر ماهواره ای از مقر دیتابیس یگان 8200 در صحرای نگب

 

یگان کماندویی اینترنتی اسرائیل

به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در پی افزایش نفوذ و هک پایگاه‏ های اینترنتی واقعا حساس و مهم دولتی و غیردولتی در رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم به تازگی یگان و واحد جدیدی را برای مقابله با حملات اینترنتی تشکیل داده است تا با استفاده از فن ‏آوری‏های جدید از خطرات اینترنتی که مراکز حساس اسرائیل را تهدید می‏ کند جلوگیری کنند و اجازه ندهند هکرها پایگاه ‏ها و سایت‏ های اینترنتی اسرائیلی‏ ها ‏را هک و به ‏آن‏ ها ‏نفوذ کنند.

ماموریت این واحد جدید جلوگیری از امکان هک شدن سیستم ‏های رایانه‏ ای ‏اسرائیل و پایگاه ‏ها ‏و سایت‏ های اینترنتی و هم‏چنین‏‏‏ رسانه‏ های الکترونیکی آن است و از طرف دیگر حمله و هک کردن پایگاه‏هایی ‏است که منابع اسرائیلی از ‏آن‏ها ‏به عنوان خصم و دشمن یاد کردند و این همان چیزی است که باعث شد روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» از آن به عنوان «کماندوی اینترنتی» یاد کند.


تهیه و تنظیم: سید ابوالفضل ساقی
منابع مورد استفاده: وزارت اطلاعات، مشرق نیوز، فرماندهی امنیت سایبری، آی آر ارتش، فارس

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی