کتاب علامات آخرالزمان در یهودیت + PDF

  • ۲۴۸۰

کتاب نشانه های آخرالزمان در یهودیت

کتاب نشانه های آخرالزمان در یهودیت یکی از آثار ارزشمند استاد مصطفی عبدالمعبود است. اگر علاقمند به مباحث یهود شناسی باشید احتمالا ایشان را می شناسید. دکتر مصطفی عبدالمعبود از اساتید برجسته مصری در مطالعات یهود است و تسلط کامل بر زبان عبری دارد. وی دارای تالیفات زیادی در خصوص تاریخ، عقاید و شریعت آیین یهود بوده و اشراف کاملی نسبت به منابع یهودی دارد. همین مسئله موجب شده آثار دکتر عبدالمعبود از غنای علمی بالایی برخوردار باشد. از آنجایی که در آینده نزدیک، کتاب های دیگری از استاد عبدالمعبود در این پایگاه قرار خواهد گرفت باید متذکر این نکته شویم که:

تورات فارسی - تلمود فارسی - یهودیت - عقاید یهودیان - معاد در دین یهود - علامات آخرالزمان در یهودیت - یهودیتشکی نیست که مطالعه آثار ایشان می تواند در زمینه ادیان ابراهیمی مفید واقع شود اما از آنجایی که وی یک اندیشمند سلفی مذهب است (و ریشه های اندیشه های تکفیری در متون او دیده می شود) بایستی «اطلاعات صحیح و مفید آثار او» را از «تحلیل های خرافی و وهابی مآبانه اش» تفکیک کرد. شکی نیست اهل فن خود قادر بر این تفکیک اند و این نکته حقیر صرفا از باب یادآوری بود. کتاب علامات آخرالزمان در یهودیت به زبان عربی است اما متن آن روان و فصیح بوده و مطالعه آن برای افراد حوزوی و کارشناسان علوم انسانی که با متون عربی سر و کار دارند، دشوار نیست. در ادامه گزیده هایی از مقدمه این اثر را ترجمه کرده ام امید که مفید واقع گردد.

مقدمه اثر علامات آخرالزمان در یهودیت

علامات قیامت در اندیشه دینی یهودی در دو منبع بنیادین یهودی یعنی عهد عتیق و تلمود ذکر شده و کلام ما در این اثر نیز بر محور این دو منبع است.

حدیثی از سرورمان ابوهریرة (رضی الله عنه) مرا واداشت تا به مبحث عقاید اخروی یهودی بمعنی الاعم و در وجه خاص آن علائم قیامت در اندیشه یهودی ورود کنم و مراحل ظهور قیامت را مطالعه نموده و به بررسی کیفیت تصور یهودیان از قیامت و اعمال ایشان بپردازم. آن حدیث شریف که مرا به این همه تحقیق و تفحص سوق داد به شرح زیر است:

از ابوهریرة روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود: «قیامت بر پا نخواهد شد تا اینکه مسلمانان و یهودیان با یکدیگر بجنگند و مسلمانان آنقدر یهودیان را بکشند تا اینکه یهودیان پشت سنگ ها و درختان قایم شوند و در این هنگام سنگ ها و درختان ندا کند که ای مسلمان! ای بنده ی خدا! اینجا یک یهودی پشت من قایم شده، بیا و او را بکش. [همه درختان چنین کنند] الا درخت غرقد [که او چنین نمی کند] زیرا او درخت یهود است.» (این روایت در صحیح مسلم وارد شده است.)

دسته ای از علما می گویند: احجار و اشجار بالفعل سخن خواهند گفت الا درخت غرقد و آن همان درخت یهود است. به همین جهت است که یهودیان به قدس و یافا و حیفا می روند تا درخت «غرقد» بکارند و آنجا را پر از غرقد کنند زیرا آن ها به صدق سخن رسول الله (ص) آگاهند.

و دسته ای دیگر از علما می گویند احتمالا این ندای درخت غرقد یک ندای معنوی است. بله! ان شاء الله خداوند ما را گرامی خواهد داشت و با یهودیان می جنگیم. و قلعه ها را از بین می بریم تا دیگر قلعه ای پیدا نکنند که پشت آن قایم شوند. پس به آسانی خواهیم توانست آن ها را اسیر بگیریم و بکشیم، ان شاء الله. و مسجد الاقصی یک بار دیگر به ما باز خواهد گشت. آمین یا رب العالمین. *

در این اثر ابتدا به عقاید اخروی یهودیان خواهیم پرداخت. پس از آن مهم ترین علامات قیامت را بر اساس آنچه بزرگان یهودی گفته اند تفصیل و توضیح خواهیم داد و به مهمترین علائم کیهانی و وقایع سماوی که مرتبط با قیامت و یا جهان بعدی است، خواهیم پرداخت. (عهد عتیق از قیامت با لفظ «یوم الرب» یاد کرده و تلمود با «آخرت» به آن اشاره می کند.)

سپس مبحث منجی موعود و اسباب ایجاد عقیده منجی گرایی در یهودیت را مطالعه کرده و بحث را با نمونه هایی از مهمترین علامات قیامت در یهودیت، همچون جنگ یاجوج و ماجوج، زمان وقوع آن و نظریات پیرامون آن، به پایان خواهیم برد.

فهرست مطالب کتاب نشانه های آخرالزمان در یهودیت

  • تقدیم و مقدمه (صفحه 3 - 5)
  • فصل اول: عقاید اخروی در دو منبع شریعت یهودی (صفحه 15)
  • فصل دوم: علائم کیهانی قیامت در عهد عتیق (صفحه 39)
  • فصل سوم: مسیح منجی (صفحه 53)
  • فصل چهارم: جنگ یاجوج و ماجوج (صفحه 67)
  • خاتمه (صفحه 79)
  • حواشی و تعلیقات (صفحه 85)
  • مهمترین منابع و مآخذ (صفحه 115)

***

* نویسنده در انتهای کتاب تصاویر و مستنداتی را هم ارائه کرده که یهودیان در سرزمین های اشغالی درخت غرقد می کارند تا در آخرالزمان پشت آن قایم شوند. این ماجرای درخت غرقد بارها توسط علمای وهابی و تکفیری و مقامات کشورهای عربی و سنی مذهب مطرح گردیده و در برخی سایت های یهودی نیز مورد تمسخر واقع شده است. اما باید توجه داشت از یک سو ابوهریرة از افراد مورد وثوق شیعه نیست و روایات نقل شده از او در نظر علمای شیعه باطل و مردود است. از سوی دیگر این روایت با این شکل و ذکر لفظ «یهودی» در منابع شیعی نیامده است. لذا صحت این روایت، مخدوش به احتمال جعل و تحریف است.

نام اثر: علامات آخرالزمان در یهودیت

پدیدآورنده: دکتر مصطفی عبدالمعبود

زبان: عربی

انتشارات: مکتبة النافذه

 
بهای اثر: 18.000 تومان

پرداخت

(بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود نمایش داده خواهد شد.)
 

معرفی: سید ابوالفضل ساقی (نویسنده و پژوهشگر ادیان ابراهیمی)


نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی