پاسخی از خاخام سایمون هلندر

  • ۱۱۳۵

پرسش

Dear Sjimon R den Hollander
I read your CV and found out that you know Persian. Therefore, I write my opinion in Persian.

(ترجمه: Sjimon R den Hollander عزیز... من رزومه شما را مطالعه کردم و متوجه شدم شما فارسی بلدید. بنابراین نظر خود را به زبان فارسی می نویسم)

سلام
من مقاله شما (عقابة الاعدام فی الشریعة الیهودیة) را خواندم. برخی از پاسخ های شما به اشکالات، مشابه پاسخ های اندیشمندان اسلامی است که در مقابل ایرادات وارد شده به اسلام می گویند.
به نظر من ایراد اصلی، صرفا به کثرت و تعدد مجازات اعدام در حقوق یهودی وارد است نه تعدد اجرای احکام اعدام.
آیا بنظر شما معقول است که ما برای جرم «دزدیدن یک تکه نان» مجازات اعدام بگذاریم و بعد آنقدر شرایط اثبات آن را پیچیده کنیم که هیچ وقت قابل اثبات و اجرا نباشد و سپس بگوییم مجازات اعدام را برای بازدارندگی وضع کردیم؟ بنظر من این توجیه، قابل قبول نیست.
اما سوال دوم
چرا شریعت یهودی برای توهین به پدر و مادر مجازات اعدام می گذارد ولی برای زنا با خواهر، 40 ضربه شلاق قرار می دهد؟ درحالیکه اگر برای زنا با خواهر هم مجازات اعدام را وضع کند، بازدارندگی بهتری دارد.

سپاسگزارم

سید ابوالفضل ساقی


پاسخ

سلام آقای سید ابوالفضل ساقی
خیلی ممنون از سوال شما
فارسی من خیلی خوب نیست اما سعی می کنم به شما فارسی جواب بدهم.
حتی اگر تورات در موارد خاص مجازات اعدام را حکم می کند، یهودیت ادعا نمی کند که همیشه تورات نوشته شده را از نزدیک دنبال می کند. در حقیقت، همان استدلالی که من در مقاله ارائه دادم، توسط علمای یهود مورد استفاده قرار گرفت تا نتیجه بگیرد که در شرایط فعلی هرگز نمی توانیم مجازات اعدام داشته باشیم. در حقیقت، یهودیت تقریباً 2000 سال مجازات اعدام را اجرا نکرده است.
ممکن است گفته شود که آیین یهود تغییر کرده است. در واقع، یهودیان در منابع اسلامی به تحریف متهم شده اند، دقیقاً به این دلیل که مردم را به قتل نرسانده اند، اما راهی که من درک می کنم این است که دین باید تکامل یابد، درست مثل هر چیزی در خلقت خدا. نباید بدون تغییر بماند. شاید روزی روزگاری، مجازات اعدام برای عملکرد جامعه ضروری بوده باشد، اما من شخصاً امیدوارم که یهودیت هرگز به مجازات اعدام برنگردد.

باز هم، از سوال شما بسیار متشکرم.

Sjimon den Hollander


من ابتدا از ایشان صرفا به عنوان نویسنده مقاله سوال پرسیدم و بعد از پاسخ ایشان گمان کردم آقای هلندر مسیحی هستند. اما در مکاتبات بعدی فرمودند ایشان یک ربی (خاخام) ارتدوکس (سنت گرا) هستند. بخش آخر پاسخ ایشان بعنوان یک خاخام ارتدوکس بسیار برای من جالب بود:

راهی که من درک می کنم این است که دین باید تکامل یابد، درست مثل هر چیزی در خلقت خدا. نباید بدون تغییر بماند. شاید روزی روزگاری، مجازات اعدام برای عملکرد جامعه ضروری بوده باشد، اما من شخصاً امیدوارم که یهودیت هرگز به مجازات اعدام برنگردد.

در کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام» می خوانیم:

با وجود مزایای منحصربه‌فردِ حقوق دینی، بسیاری از ملت‌ها دست از ادیان کشیده‌اند و آن را بیهوده و خرافه می‌خوانند. این طرز نگاه به ادیان، به عقیدۀ ما ریشه در همین احکام غیرقابل‌توجیهِ تورات دارد. حتی جوامع یهودی نیز به‌رغم تلاش فراوان، نتوانستند شریعت یهودی را با معیارهای حقوق کیفری نوین سازگار سازند. مؤید این ادعا نظام حقوقی رژیم صهیونیستی است که با وجود تأثیرپذیری‌های فراوان از شریعت یهود، احکام آن را درخصوص مجازات اعدام کنار نهاده و مستقلاً قانونگذاری کرده است. بنابر گزارش سازمان ملل، پارلمان رژیم صهیونیستی اسرائیل (کنست) مجازات اعدام را برای تمام جرایم به‌جز کشتار جمعی و خیانت در زمان جنگ الغا کرده است.*

*اعدام در حقوق یهود و اسلام، سید ابوالفضل ساقی، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ص163


سید ابوالفضل ساقی (نویسنده و پژوهشگر ادیان ابراهیمی)


  • احد داوری
    ۲۸ شهریور ۹۹ ، ۰۷:۲۱

    سلام

    جالب و قابل تامل بود، استفاده کردم.

    ممنون

    پاسخ سردبیر:
    سلام آقای دکتر،
    لطف دارید،
    سلامت باشید.
  • ضد صهیونیسم
    ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۳۶

    مرگ بر صهیونیست های ریاکار فریبکار.

    خیلی خنده داره است که با این حجم از ترور و کودک کشی و غیر نظامی کشی و دکترین ضاحیه در اسرائیل، این مردک از مسائل انسانی و انسان دوستانه حرف میزند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی