جایگاه دین یهود در رژیم اسرائیل

  • ۱۶۱۹

بسیاری از سازمان ها و شخصیت های برجسته، مدعی سکولار بودن رژیم صهیونیستی می باشند و به آزادی های خلاف مبانی یهودی در شهرهایی نظیر تل آویو استناد می کنند. در این مطلب به نفوذ و حاکمیت قوانین دینی یهودی در ساختار و بدنه نظام سیاسی اسرائیل خواهیم پرداخت. تقویم، مراسم های دولتی، نظام آموزشی، نظام سیاسی، نظام حقوقی اسرائیل و ... همه و همه تحت تاثیر شریعت یهودی شکل گرفته اند و حرف اول و آخر را در اسرائیل حاخام های طراز اول می زنند. در این بخش به موضوعاتی نظیر «یهودی سازی علم و صنعت در اسرائیل»، «حمایت یهودیان از رژیم صهیونیستی»، «تورات، کتاب مقدس رسمی کشور»، «فعالیت های دینی یهودیان در اسرائیل»، و «نمادهای دینی در مراسم های رسمی دولتی اسرائیل» خواهیم پرداخت. در بخش دوم نیز تقویم رسمی، هدف تشکیل دولت اسرائیل، تاثیر شریعت یهودی بر نظام حقوقی اسرائیل، آرمان مذهبی پرچم اسرائیل و نهایتا سرود ملی اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یهودی سازی علم و صنعت در اسرائیل

اسرائیل از نظر ظاهری، در راه رسیدن به سطح کشورهایی مانند هلند و بلژیک، و کشورهای مجهز به علوم و فنون عصر حاضر، در جهت توسعه و ترقی صنعتی و اقتصادی گام های بلند و موثری برداشته است. جمعیت آن پیوسته در حال افزایش است، زاد و ولد تشویق می گردد، امور بهداشت و درمان کودکان با دقت و حساسیت خاصی دنبال می شود. در کنار موسسه های عالی و دانشگاه ها، سازمان ها و تشکیلات تحقیقاتی احداث گردیده است. سعی بر این است تا با دعوت از متفکران، استادان و متخصصین یهودی سایر کشورها، ولو بطور موقت، افکار علمی مدرن، طرح ها و اختراعات این قبیل افراد، بمنظور تقویت نیروی فکری و تربیت کارشناس، به داخل اسرائیل منتقل گردد. همه این ها متکی بر یک اصل است که آن اصل دین یهود بوده و سه بخش اساسی آن را نیز، تاریخ یهود، زبان، و ناسیونالیسم یهود تشکیل می دهند.

اسرائیل بطور اعجاب انگیزی با گذشته و تاریخش وابستگی دارد. اسرائیل خصوصیات و آداب دینی را پذیرفته، علم و تکنیک را با مذهب مرتبط ساخته، و در اثر تعلیم و تربیت همه جانبه ی ملی و معنوی، دین را بصورت یک آرمان، در زندگی روزمره جامعه یهود، اساس قرار داده است. در این مورد، نمونه ای با این مقیاس نمی توان ارائه داد.

حمایت یهودیان از رژیم صهیونیستی

کلیه افراد یهودی سایر کشورها، با فداکاری های مالی در سطح وسیع، دولت یهودی اسرائیل را تقویت می نمایند. در کشور اسرائیل دین و ملیت، پشتیبان و حامی یکدیگرند. رهبران مذهبی را اکثرا ملی گراهای افراطی تشکیل می دهند. دولت اسرائیل به تمام معنی، در قالب دولت دینی شکل یافته است. اجازه کوچکترین انتقاد علیه دین یهود داده نمی شود. کسی در مقام تنقید بر نمی آید. از مسائلی که به ذهن کسی در اسرائیل خطور نمی کند، اهانت و تحقیر مسئولین دینی و مرتجع نامیدن آن هاست. دانشجویان یهودی دانشگاه ها، درحالیکه رهبران دینی در پیشاپیش آن ها در حرکت اند، راهپیمایی می کنند، و روزهای مذهبی را با هم می گذرانند.

«عوودیا یوسف» از حاخام* های سرشناس و پر نفوذ اسرائیل؛ وی از فاشیست ترین حاخام  های زمان خود بود و در اکتبر سال ۲۰۱۰ یوسف در سخنانی گفت که «تنها وظیفه غیریهودیان خدمت کردن به یهودیان است». او در زمان پهلوی به ایران آمد و از یهودیان ایران مبالغ زیادی را برای کمک به اسرائیل دریافت کرد. وی در سال 2013 در جهنم به دیدار دوستانش شتافت.

تورات، کتاب مقدس رسمی کشور

در زندگی عادی، در جامعه و ارتش، سوگند به تورات خورده می شود. در بعضی از محاکم، به برخی از مظاهر هم سوگند یاد می شود. چنانکه در سفر تثنیه10: 20 آمده است: «از یهوه خدایت بترس، او را عبادت نما، به او متوسل شو، و به نام او قسم بخور.»

فعالیت های دینی یهودیان در اسرائیل

وابستگی به کتاب مقدس، که در یکپارچگی و اتفاق قوم یهود، نقش مهمی بازی کرده، در تمام اصناف جامعه مشاهده می شود. بیت المقدس، بصورت یکی از بزرگترین مراکز تحقیق و بررسی کتاب مقدس در آمده است. این تحقیقات در دانشگاه عبرانی، انستیتوی ربی کوک (حاخام کوک)، انستیتوی رسمی کتاب مقدس و در سایر مراکز دینی، و نیز در سازمان دینی وابسته به دین مسیحی انجام می پذیرد. همچنین در دانشگاه بارلان در تل آویو، و در موسسه کتاب مقدس ریشون له صهیون، همان تحقیقات دنبال می شود. از سوی سازمان کتاب مقدس اسرائیل، در همه نقاط کشور، کنفرانس های آموزشی، سخنرانی ها، و سمینارهای دینی بر پا می گردد. چه در سطح کشور، و چه در سطح بین المللی، مسابقات مربوط به کتاب مقدس، با علاقه ی خاصی دنبال می شود.

نمادهای دینی در مراسم های رسمی دولتی

در مراسم رژه ی ارتش (به نشانه رهایی از بردگی و حرکت قوم یهود از مصر به طرف قدس) «رول تورا» (کاغذ و طومار لوله شده ی تورات) پوشیده و در روپوش ابریشمی، در داخل تخت روانی قرار گرفته، با محافظت سربازانی عبور داده می شود. تورات اعیاد مذهبی مختلفی دارد. روز ختم قرائت تورات (سیمحا تورا)، بنام روز مبارک تورات خوانده می شود. طومارهای تورات موجود در کنست ها درحالیکه بر روی شانه ها، و یا بر روی دستها به هوا بلند شده، بر تخت روان ها طی مراسمی در کوچه و خیابان ها گردانده می شود. جشن ها بر پا گردیده، تورات های کنست ها در معرض زیارت مردم قرار داده می شود. همچنین تورات ها را به زیارت همدیگر می برند. تورات های بیت المقدس، بحالت قافله به طرف مرقد شاه داود واقع در کوه صهیون برده می شود، و در راه سرودها و شعرهای مذهبی خوانده می شود. مراسم این روز، در همه نقاط جهان یکسان است. اگر در کشوری یهودی ها محدودیتی در انجام مراسم در کوچه و خیابان داشته باشند، این کار را در داخل منازل و یا داخل معبد، و یا کنست انجام می دهند. حمل تورات بر روی شانه و یا به آغوش کشیدن آن ثواب زیادی دارد.

تقویم عبری، تقویم رسمی اسرائیل

یهودی ها، از تاریخ و تقویم دینی مخصوصی استفاده می کنند. استفاده از تاریخ میلادی معمول نیست. بنا به عقیده آنان، مبدا تاریخ، خلقت انسان و جهان را، با توجه به عقاید دینی یهودی، می رساند.. در کشور اسرائیل کار و فعالیت صبح روز یکشنبه، با شروع هفته آغاز می شود، مدارس کار آموزش را با دعا شروع می کنند. روزهای شنبه، عید مذهبی محسوب شده و همه بطور رسمی تعطیل است. هر گونه کار و فعالیت، حتی کار وسائل نقلیه عمومی هم تعطیل می شود. نحوه سلام گفتن در روزهای شنبه یا شبات، با روزهای دیگر فرق دارد، و بنام «شبات شالوم» یا سلام شنبه معروف است... در سرتاسر اسرائیل، روزهای شنبه از غروب روز جمعه شروع و تا شنبه ادامه می یابد. ...هر جامعه مذهبی در اسرائیل حق برگزاری اعیاد مذهبی و انجام مراسم آخر هفته ی خود را داراست ولی فقط روزهای شنبه و اعیاد دین یهود جز تعطیلات رسمی محسوب می شوند...

تعطیلات رسمی اسرائیل به میلادی و عبری در سال های 2015 تا 2018

اسرائیل ابزار یهودیان برای آرمان سروری یهود

اندیشمندان یهودی، با بالا بردن موقعیت اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی علمی، فنی، ادبی، و فلسفی خود، رهبری ملل جهان را در تمامی وجوه مد نظر قرار داده و برای دستیابی به حاکمیت، شب و روز در پژوهش و فعالیت اند و در راه رسیدن به آرمان «همه چیز برای یهود» از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.

دولت اسرائیل تحت کنترل مستقیم شخصیت های مذهبی و ارتشی، و در راس آن ها کمیته رهبری یهود و سازمان صهیونیسم جهانی، با اقتصادی منضبط و سازمانی مرتب، در حیطه دموکراسی جای داده شده است. بطور متوسط چهار درصد برنامه های هفتگی رادیو اسرائیل تازه به دوران رسیده، به موسیقی مذهبی تخصیص داده شده، علاوه بر آن در فواصل سخنرانی ها، بطور میانگین روزانه ده-پانزده دقیقه نیز از رادیو اسرائیل (کول یسرائیل) تورات خوانده می شود...

شریعت یهودی، مبنای نظام حقوقی اسرائیل

در مراسمات، تشریفات، امور سیاسی، و در جامعه کاهنان موقعیت ممتازی داشته و از احترام خاصی برخوردارند. تورات و تلمود و در هر مرحله تعلیم و تربیت، تدریس می گردد. بزرگترین مقام دینی اسرائیل، سر حاخام یا حاخام اعظم است که از طرف جامعه عالی حاخام ها به این سمت برگزیده می شود. تفسیر قانون یهود با اوست. هم چنین سرپرستی و نظارت بر دادگاه های حاخامی را نیز بر عهده دارد. دعاوی مربوط به احوال شخصیه، در محاکم شرعی که موجودیت آن ها به رسمیت شناخته شده، حل و فصل می گردد. قوانین و احکام دینی، در تمام موسسه های ملی، کشوری، و لشکری به دقت اجرا می شود. از قبیل نخوردن گوشت خوک، خوردن نان بی مایه، نخوردن شیر به همراه غذا و ...

اسرائیل بر پایه های دین یهود ساخته شده است. محققا در هر محله جدید الاحداث، در هر بیمارستان، و در هر کوی و برزنی، یک معبد، یا یک بیت کنست ساخته می شود. رهبران مذهبی، در مراسم افتتاح مجلس، کنست ها، مراسم ملی، مراسم تحلیف مجلس و ارتش، با لباس رسمی در صدر مجلس قرار می گیرند. هر موسسه، دانشگاه و مدرسه ای دارای یک معبد دینی است. مسئولان دینی در ارتش اسرائیل نیز دارای معابد مذهبی هستند.

پرچم قدیمی اسرائیل؛ منورا (شمعدان هفت شاخه) نماد دین یهود می باشد.

دو نوار آبی در بالا و پایین، نماد نیل و فرات می باشد و مفهوم پرچم این است، از نیل تا فرات، متعلق به یهودیان است.

آرمان یهودی «نیل تا فرات»، در پرچم اسرائیل

آرم دولت اسرائیل را که از تورات گرفته شده، شمعدان هفت شاخه تشکیل می دهد (البته هم اکنون ستاره شش پر داوود جایگزین شمعدان هفت شاخه شده است)، خصوصیات آن در آیه های زیر توضیح داده است.

خروج25: 31-40 آمده است: « و چراغدانی از طلای خالص بساز و از چرخکاری چراغدان ساخته شود قاعده اش، و پایه اش و پیاله هایش و سیبهایش و گلهایش از همان باشد. و شش شاخه از طرفینش بیرون آید یعنی سه شاخة چراغدان از یک طرف و سه شاخة چراغدان از طرف دیگر. سه پیالة بادامی با سیبی و گلی در یک شاخه و سه پیالة بادامی با سیبی و گلی در شاخة دیگر و هم چنین در شش شاخه ای که از چراغدان بیرون میآید. و در چراغدان چهار پیالة بادامی با سیبها و گلهای آنها باشد. و سیبی زیر دو شاخة آن و سیبی زیر دو شاخة آن و سیبی زیر دو شاخة آن بر شش شاخه ای که از چراغدان بیرون میآید. و سیبها و شاخه هایش از همان باشد یعنی از یک چرخکاری طلای خالص. و هفت چراغ برای آن بساز و چراغهایش را بر بالای آن بگذار تا پیش روی آن را روشنایی دهند. و گُل گیرها و سینی هایش از طلای خالص باشد. خودش با همة اسبابش از یک وزنة طلای خالص ساخته شود. و آگاه باش که آنها را موافق نمونة آنها که در کوه به تو نشان داده شد بسازی.»

سرود ملی اسرائیل

سرود هاتیکوا در سال ۱۸۷۸ توسط شاعر گالیسیایی نفتالی هرتز ایمبر در تسلوکتسوفِ اوکراین نوشته شد و در کنگره صهیونیست اول در سال ۱۸۹۷ به عنوان سرود صهیونیسم تصویب شد. سرود ملی اسرائیل (هاتیکوا یا هاتیکفا) نیز از دیگر قرائنی است که به روشنی نشان می دهد، رژیم صهیونیستی اسرائیل، بر اساس و مبانی دینی یهودی تشکیل شده، مشی و مذهب یهودی را می پیماید، و نهایتا به دنبال دستیابی به آرمان های مذهبی یهودی می باشد. در ادامه متن عبری همراه با ترجمه فارسی سرود ملی اسرائیل بعلاوه ی ملودی این سرود را قرار خواهیم داد.
 
כֹּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה

נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה,

וּלְפַאֲתֵי מִזְרָח קָדִימָה

עַיִן לְצִיּוֹן צוֹפִיָּה;

ترجمه وِرس اول: تا زمانی که از ژرفای قلب، روح یک یهودی هنوز در حسرت و آرزو است، و پیش به سوی «شرق»، چشمی صهیون را می‌نگرد،
עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ‬,

הַתִּקְוָה בַּת שְׁנוֹת אַלְפַּיִם‬

לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ,

אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם.

ترجمه وِرس دوم: امیدمان هنوز از دست نرفته، امید دوهزار ساله‌مان، که ملتی آزاد باشیم در سرزمین مادری خود، سرزمین صهیون و اورشلیم.

تهیه و تلخیص: سید ابوالفضل ساقی

برگرفته از:

مبانی فراماسونری، ص26-30، تالیف هارون یحیی، مترجم جعفر سعیدی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم، 1376


  • مهدیه
    ۱۳ آذر ۹۷ ، ۱۴:۱۲
    بله درسته ... اینها نگاه آخرالزمانی شون هم توجیه دینی داره ...
  • س _ پور اسد
    ۱۳ آذر ۹۷ ، ۱۶:۴۴
    سلام و خداقوت .. انتخاب موضوع با تلخیصی گویا بخوبی انجام شده... تشکر
    ظاهرا" آنچه را که ج.ا.ایران بدان شعار می دهد؟ صهیونستهای غاصب در قالب یک "جمهوری دینی" موفق و آرمانی با تقید و "موحدبودن در راه باطلشان" به آن نائل شده اند .... مع الاسف
    یکی از فرماندهان جنگ 8 ساله در روزهای منتهی به قبول قطعنامه 598؛ می گفت: تنهاکسی که به حرفهای "امام ره" با دقت عمل می کند "صدام" است ... تلخندی که معانی و مفاهیم زیادی در خود مستتر داشت. والعاقبته للمتقین
    پاسخ سردبیر:
    سلام و سپاس...
    ضمن تایید حرف حضرتعالی، باید توجه داشته باشیم صهیونیست ها هم آنچنان در تحقق آرمان هایشان موفق نبوده اند و مشکلاتی که دنیا و امریکا برای ج.ا. ایران خلق کرده اند، نصف مشکلاتی که ایران برای اسرائیل ایجاد کرده، نمی شود و بحمدالله بقول رهبری اسرائیل روز به روز نا امن تر می شود... بالا گرفتن تنش بین علمای سنتی و متجدد صهیونیست هم از نقاط ضعف اساسی اسرائیل محسوب می شود و به کرات می بینیم یهودیان حریدی چاقو و قمه به دست!! به جان یهودیان تجدد طلب میفتند. در کل بنظر حقیر، بزرگنمایی دستاوردهای صهیونیسم نباید تا حدی باشد که موجب دلسردی مسلمین شود. انشاء الله از نقاط ضعف این رژیم ملوّث به زودی مطالبی خواهد آمد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی