پژوهش های حقوق و ادیان

مرجع معرفی و بررسی آموزه های حقوق دینی (بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم)
«پژوهش های حقوق و ادیان» | تورات | یهودیت | اشکالات وارد بر یهود | اسرائیل

شناسه شامد: 1-1-718353-65-4-1

تازه های کتابخانه
«پژوهش های حقوق و ادیان»
تاسیس: 11 تیرماه 1395
شامد: 1-1-718353-65-4-1
مدیر مسئول: سید ابوالفضل ساقی
ارتباط از طریق:
ایمیل: AbolfazlSeyyedSaghi@Gmail.com
تلگرام: SA_Saghi@

مقدمه

یهودیان در طول زمان های مختلف نام ها و اسامی متفاوتی را تجربه کرده اند و معروفترین آن ها عبرانی، بنی اسرائیل و یهودی است. در این مطلب، به بررسی معنا، ریشه و وجه تسمیه «یهودی» می پردازیم.

وجه تسمیه سومین نام یهودیان: یهودی

در باب وجه تسمیه و ریشه «یهودی» اقوال زیادی مطرح شده که ما به سه نظریه مشهور تر خواهیم پرداخت. طرفداران نظریه اول معتقدند لفظ «یهود» از نام چهارمین فرزند یعقوب نبی، یعنی «یهودا»[1] گرفته شده است. «یهودا» به معنای «شکر» می باشد چرا که پس از تولد او، یعقوب خداوند را شکرگزاری نمود. اما در خصوص اطلاق این نام بر کل قوم موسی گفته اند یعقوب برای اتحاد بین فرزندانش امر کرده بود که همه فرزندانش از یهودا اطاعت کنند. این رهبری بعد از یهودا به فرزندان او رسید و بعدها نیز موسی نسل یهودا را بر سایر نسل های بنی اسرائیل برتری داد. گفته می شود نام یهودکه به قوم بنی اسرائیل بعد از موسی اطلاق می شود از یهودا گرفته شده است.[2]

بنابر نظریه دوم که توسط یکی از مفسران اسلامی مطرح شده، یهود به معنای «هدایت یافته» است و علت انتساب آن به قوم موسی، توبه و بازگشت آن ها از گوساله پرستی است.[3]

اما برخلاف نظریه دوم، طرفداران نظریه سوم واژه یهود را عربی ندانسته و معتقدند «یهود» یک واژه عبری بوده و مشتق از واژه یَهُوه است. «یهوه» نام خاص خداوند در آیین یهودیت است، همانند «الله» در اسلام. علاوه بر این از خداوند با نام هایی همچون «ایل»، «الوهیم»، «ادونای» و... نیز یاد می شود. این نام بسیار احترام دارد و بر زبان آوردن آن حتی از طریق قرائت تورات حرام است. بر اثر این تحریم، کسی تلفظ حقیقی آن را نمی داند و گاهی در کتابهای علمی مغرب زمین، از باب احتیاط آن را بدون حرکت (YHWH) ثبت می کنند. [4] عده ای نام گذاری پیروان دین موسی به یهود، در واژه «یهوه» ریشه یابی کرده اند.

آیا یهودیان با بنی اسرائیل تفاوت دارند؟

برخی معتقدند قرآن کریم برای تفکیک بین نژاد یهودیان و آیین یهودیت از دو اصطلاح «الیهود» و «بنی اسرائیل» استفاده می‌کند به این صورت که هر گاه می‌خواهد از اولاد اسحاق (ع) نام ببرد و آنان را از جهت نژادی مورد اشاره قرار دهد ، از لفظ « بنی اسرائیل » استفاده می‌کند و هر گاه می‌خواهد از این افراد به عنوان پیروان یک آیین نام ببرد از اصطلاح «الیهود» بهره می‌گیرد.

اما بانگاهی ظریف تر در می یابیم که در قرآن طرفِ مقابل عهد خداوند، بنی اسرائیل ذکر شده نه پیروان آیین یهود.[5]  از نص صریح قرآن کریم نتیجه می شود که اوامر و نواهی منقول در تورات و بطور کلی «دین یهود» مختص به بنی اسرائیل است و بس. بر این اساس از نگاه قرآن کریم، یهود و بنی اسرائیل مترادف می باشند.
موید این ادعا، آیاتی از قرآن کریم است که بیان می دارد تنها پیامبر خاتم دعوت جهانی داشته (اعراف 158) و سایر انبیا از جمله انبیای بنی اسرائیل دعوتشان متوجه قوم خودشان بوده است. (نوح 1-2)
 

[1] . Judah

[2]. المساله الیهودیه، عبدالله حسین، موسسه هنداوی للتعلیم و الثقافه، قاهره، 2012، ص17

[3]. تاریخ جامع ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی، ص317

[4] . برای اطلاع بیشتر ر.ک. به: تصویر خدا در عهد عتیق، سید مرتضی عادلی، نشریه نیستان معرفت، سال دوم، شماره 2، بهار و تابستان 1390


کتاب «تاریخ و شریعت یهودی»، سید ابوالفضل ساقی، نشر پژوهش های حقوق و ادیان، 1398، ص 7


مطالب مرتبط:


نظرات بدون تایید نمایش داده می شوند. (۳)

👌 👌 👌 👌 ..............
وفقک الله .. یاحق
پاسخ:
سربلند باشید...
۲۸ تیر ۹۵ ، ۲۳:۲۰ یک برانداز نرم
+
خدا قوت
۳۰ تیر ۹۵ ، ۲۰:۲۵ محمدرضا مومنیان
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی