پژوهش های حقوق و ادیان

مرجع معرفی و بررسی آموزه های شریعت یهودی و اسلامی (بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم)
«پژوهش های حقوق و ادیان» | تورات | یهودیت | اشکالات وارد بر یهود | اسرائیل
تازه های کتابخانه
«پژوهش های حقوق و ادیان»
اولین مرجع تخصصی معرفی، نقد و بررسی آموزه های حقوقی در ادیان

«بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم» سابق

مقدمه

یهودیان در طول زمان های مختلف نام ها و اسامی متفاوتی را تجربه کرده اند و معروفترین آن ها عبرانی، بنی اسرائیل و یهودی است. در این مطلب، به بررسی معنا، ریشه و وجه تسمیه «بنی اسرائیل» می پردازیم.

وجه تسمیه دومین نام یهودیان: بنی اسرائیل

دومین نام این قوم، اسرائیلی یا بنی اسرائیل[1] است. این نام برگرفته از لقب یعقوب ابن اسحاق ابن ابراهیم می باشد. حضرت یعقوب[2] دوازده پسر داشت. دوازده فرزند او به ترتیب عبارتند از: رئوبن، شمعون، لاوی، یهودا، یساکار، زبولون، دان، نفتالی، اشیر، جاد، یوسف و بنیامین. از هر کدام از 12 فرزند یعقوب، نسلی پدید آمد که به قبائل و اسباط دوازده گانه شهرت یافتند. به همین جهت فرزندان و نسل یعقوب نبی را، «بنی اسرائیل» به معنای فرزندان اسرائیل می خوانند.

اسرائیل از دو جزء تشکیل شده است: «اسرا» و «ئیل». «ئیل» به معنای «خدا»، و «اسرا» به معنای «غالب و پیروزمند» می باشد. لفظ مرکب «اسرائیل» یعنی کسی که بر خدا پیروز شد. ریشه ی این معنای اسرائیل به روایتی در تورات باز می گردد که طی آن، یعقوب نبی با خدا کشتی می گیرد و به سبب شکست دادن خدا، از سوی خداوند به «اسرائیل» ملقب می شود.[3]

البته این روایت برگرفته از ترجمه های مسیحی کتاب مقدس می باشد و یهودیان معتقدند خدا جسم ندارد و آیه را تفسیر موسع می کنند و می گویند منظور این آیه یکی از فرشتگان خداوند است. چرا که «ئیل» در کتاب مقدس به معنای فرشته نیز بکار رفته است. فلذا از نگاه یهودیان یعقوب نبی با یکی از فرشتگان کشتی گرفته و لفظ «اسرائیل» به معنای کسی است که بر فرشته پیروز شده است.


[1] . Israelites

[2] . Jacob

[3] . پیدایش32: 23-30، ارجاع دادن به کتاب مقدس مانند ارجاع دادن به قرآن، به صورت صفحه ای انجام نمی گیرد، همانطور که برای ارجاع به مطلبی در قرآن به جای صفحه، از سوره و آیه استفاده می شود، در کتاب مقدس از نام سفر (Sefr، مفرد اسفار است، به معنای کتاب)، شماره باب و شماره فقرات استفاده می شود. مثلا – پیدایش1:23- یعنی سفر پیدایش باب 1، بند 23


کتاب «تاریخ و شریعت یهودی»، سید ابوالفضل ساقی، نشر پژوهش های حقوق و ادیان، 1398، ص 6


مطالب مرتبط:


نظرات (۱)

۱۶ تیر ۹۵ ، ۰۶:۱۸ سروش فتحی
عالی
++
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">