سایر اعیاد تورات: عید شبات و روش حودش

  • ۱۹۶۷

علاوه بر اعیاد پسح، شاعووت، سوکوت، رُوش هشانا و کیپور، دو عید دیگر نیز در تورات آمده و آداب و رسوم خاصی بر آن مترتب شده که در طبقه بندی خاصی جای نمی گیرند لذا این دو عید را تحت عنوان سایر اعیاد مذکور در تورات قرار دادیم.

عید شبات (روز شنبه)

طبق ده فرمان موسی تمام قوم یهود در این روز باید دست از کسب و کار و فعالیت بردارند و فقط به عبادت و عیادت و دید و بازدید و استراحت مشغول شوند. شبات یا همان شنبه طبق تقویم یهودی از عصر جمعه و پیش از وقت شامگاه شروع می شود و تا عصر شنبه ادامه دارد. شامگاه در یهود یعنی موقعی که روز به شب وصل می شود و انسان مردد می شود که اکنون روز است یا شب.

آن ها در 25 ساعتِ عید شبات، در 3 وعده، حضوری جشن گونه بهم می رسانند، اولین دورهمی در جمعه شب هنگام شام، دومین دورهمی هنگام ناهار روز شنبه و سومین دورهمی در عصر شنبه انجام می گیرد. یهودیان در این جشن و سرورها شراب انگور یا شراب های الکی دیگر و نیز غذاهای مخصوصی می خورند و دعاهای مخصوصی می خوانند. علاوه بر اینکه اعمال و احکام خاصی در این روز بر اهل یهود واجب شده است، اعمالی نیز در این روز منع و تحریم شده که یهودیان باید از آن پرهیز کنند، مثل روزه گرفتن، کسب و کار و حتی روشن کردن آتش؛ بهمین خاطر است که باید قبل از رسیدن شبات غذایشان را پخته و آماده کنند.[1]

 

شبات - عید شبات - عید شنبه یهود - اعیاد یهودی - تعطیلی یهودیان - احکام شنبه در دین یهود - ایام خاص یهودیان

در عید شبات، یهودیان خود شراب انگور یا شراب الکلی می خورند و به کودکان آب انگور می دهند.

روش حودش

روش حودش یا عید اول ماه به روز اول ماه های عبری اطلاق می شود و یک عید جزئی است. لذا از توضیحات بیشتر خودداری نموده و به همین مقدار اکتفاء می کنیم.


نویسنده: سید ابوالفضل ساقی

[1]. باورها و آیین های یهودی ، الن انترمن ، ترجمه رضا فرزین ، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب ، چاپ اول ، صص 259-263


مطالب مرتبط:

  • علی حقیقی
    ۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۳
    سلام علیکم
    بسیار مفید و عالی...
    تشکر فراوان
    التماس دعا
    پاسخ سردبیر:
    سلام
    ممنون از محبت شما...
  • گروه فرهنگی صبح امید
    ۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۴
    انگلیسیش
  • ابو مجتبی
    ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۳
    سلام 
    یعنی همه از دم بیگ لایک
    بسیار بهره میبرم.
    تلاشتون مشکور
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی