-
۹۸۱
این است کلمات عهدی که یَهُوَه در زمین موآب به موسی امر فرمود که با بنیاسرائیل ببندد سوای آن عهد که با ایشان در حوریب بسته بود. و موسی تمامی اسرائیل را خطاب کرده به ایشان گفت: «هر آنچه یَهُوَه در زمین مصر با فرعون و جمیع بندگانش و تمامی زمینش عمل نمود شما دیدهاید.
تثنیه
باب بیست و نهم
- این است کلمات عهدی که یَهُوَه در زمین موآب به موسی امر فرمود که با بنیاسرائیل ببندد سوای آن عهد که با ایشان در حوریب بسته بود.
- و موسی تمامی اسرائیل را خطاب کرده به ایشان گفت: «هر آنچه یَهُوَه در زمین مصر با فرعون و جمیع بندگانش و تمامی زمینش عمل نمود شما دیدهاید.
- تجربههای عظیم که چشمان تو دید و آیات و آن معجزات عظیم.
- اما یَهُوَه دلی را که بدانید و چشمانی را که ببینید و گوشهایی را که بشنوید تا امروز به شما نداده است.
- و شما را چهل سال در بیابان رهبری نمودم که لباس شما مندرس نگردید و کفشها در پای شما پاره نشد.
- نان نخورده و شراب و مسکرات ننوشیدهاید تا بدانید که من یَهُوَه خدای شما هستم.
- و چون به اینجا رسیدید سیحون ملک حشبون و عوج ملک باشان به مقابلة شما برای جنگ بیرون آمدند و آن ها را مغلوب ساختیم.
- و زمین ایشان را گرفته به رؤبینیان و جادیان و نصف سبط منسی به ملکیت دادیم.
- پس کلمات این عهد را نگاه داشته بجا آورید تا در هر چه کنید کامیاب شوید.
- «امروز جمیع شما به حضور یَهُوَه خدای خود حاضرید یعنی رؤسای شما و اسباط شما و مشایخ شما و آقایان شما و جمیع مردان اسرائیل
- و اطفال و زنان شما و غریبی که در میان اردوی شماست از هیزمشکنان تا آبکشان شما
- تا در عهد یَهُوَه خدایت و سوگند او که یَهُوَه خدایت امروز با تو استوار میسازد داخل شوی.
- تا تو را امروز برای خود قومی برقرار دارد و او خدای تو باشد چنانکه به تو گفته است و چنانکه برای پدرانت ابراهیم و اسحاق و یعقوب قسم خورده است.
- و من این عهد و این قسم را با شما تنها استوار نمی کنم
- بلکه با آنانی که امروز با ما به حضور یَهُوَه خدای ما در اینجا حاضرند و هم با آنانی که امروز در اینجا با ما حاضر نیستند.
- زیرا شما میدانید که چگونه در زمین مصر سکونت داشتیم و چگونه از میان امت هایی که عبور نمودید گذشتیم.
- و رجاسات و بت های ایشان را از چوب و سنگ و نقره و طلا که در میان ایشان بود دیدید.
- تا در میان شما مرد یا زن یا قبیله یا سبطی نباشد که دلش امروز از یَهُوَه خدای ما منحرف گشته برود و خدایان این طوایف را عبادت نماید مبادا در میان شما ریشهای باشد که حنظل و افسنتین بار آورد.
- «و مبادا چون سخنان این لعنت را بشنود در دلش خویشتن را برکت داده گوید: هر چند در سختی دل خود سلوک می کنم تا سیراب و تشنه را با هم هلاک سازم مرا سلامتی خواهد بود.
- یَهُوَه او را نخواهد آمرزید بلکه در آن وقت خشم و غیرت یَهُوَه بر آن شخص دودافشان خواهد شد و تمامی لعنتی که در این کتاب مکتوب است بر آن کس نازل خواهد شد و یَهُوَه نام او را از زیر آسمان محو خواهد ساخت.
- و یَهُوَه او را از جمیع اسباط اسرائیل برای بدی جدا خواهد ساخت موافق جمیع لعنتهای عهدی که در این طومار شریعت مکتوب است.
- و طبقة آینده یعنی فرزندان شما که بعد از شما خواهند برخاست و غریبانی که از زمین دور می آیند خواهند گفت هنگامی که بلایای این زمین و بیماریهایی را که یَهُوَه به آن میرساند ببینند
- و تمامی زمین آن را که کبریت و شوره و آتش شده نه کاشته می شود و نه حاصل می روید و هیچ علف در آن نمو نمی کند و مثل انقلاب سدوم و عموره و اَدمه و صبوئیم که یَهُوَه در غضب و خشم خود آن ها را واژگون ساختگشته است
- پس جمیع امت ها خواهند گفت: چرا یَهُوَه با این زمین چنین کرده است و شدت این خشم عظیم از چه سبب است؟
- آنگاه خواهند گفت: از این جهت که عهد یَهُوَه خدای پدران خود را که به وقت بیرون آوردن ایشان از زمین مصر با ایشان بسته بود ترک کردند
- و رفتهخدایان غیر را عبادت نموده به آن ها سجده کردند خدایانی را که نشناخته بودند و قسمت ایشان نساخته بود.
- پس خشم یَهُوَه بر این زمین افروخته شده تمامی لعنت را که در این کتاب مکتوب است بر آن آورد.
- و یَهُوَه ریشة ایشان را به غضب و خشم و غیض عظیم از زمین ایشان کند و به زمین دیگر انداخت چنانکه امروز شده است.
- چیزهای مخفی از آن یَهُوَه خدای ماست و اما چیزهای مکشوف تا به ابد از آن ما و فرزندان ما است تا جمیع کلمات این شریعت را به عمل آوریم.
براساس نسخه «کتاب مقدس یعنی عهد عتیق و عهد جدید»، لندن، 1904 میلادی
تنظیم و ویرایش: پژوهش های حقوق و ادیان (bjes.ir)
تنظیم و ویرایش: پژوهش های حقوق و ادیان (bjes.ir)
پیدایش |
خروج |
لاویان |
اعداد |
تثنیه |
- |
||||
- |
||||
- |
||||
- |
||||
- |
||||
- |
||||
- |
||||
- |
- |
|||
- |
- |
|||
- |
- |
- |
||
- |
- |
- |
||
- |
- |
- |
||
- |
- |
- |
||
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |